لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها قربانی تجاوز جنسی به مراکز صحی مراجعه کرده اند - وزارت صحت


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در جریان شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، نزدیک به ۱۴هزار متضرر خشونت به شمول ۱۰۰ تن از قربانیان تجاوز جنسی به شفاخانه‌ها مراجعه کرده اند.

بربنیاد ارقام این وزارت، در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ خورشیدی، ۴۳۳۳ زن قربانی خشونت‌های فزیکی، ۱۰۰ تن قربانی تجاوز جنسی، ۱۰۲۱ تن قربانی ازدواج اجباری، ۲۳۳ زن قربانی آزار و اذیت جنسی، ۵۸۶۸ تن قربانی خشونت روحی و روانی، و ۲۳۸۹ تن قربانی محرومیت از منابع و فرصت‌ها شده اند.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی این وزارت روز جمعه ۱۸ سپتمبر (۲۶ سنبله) به صدای امریکا گفت: "به صورت مجموعی در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ خورشیدی، ۱۳۹۴۴ قضیه خشونت براساس جندر در افغانستان گزارش داده شده."

بر اساس معلومات وزارت صحت، این ارقام در شش ماه نخست سال گذشته خورشیدی، نزدیک به ۲۳ هزار مورد بوده که از این میان، ۱۶۶ مورد تجاوز جنسی و ۱۶۲۸ مورد ازدواج اجباری و ۶۵۵۰ مورد خشونت فزیکی بوده است.

معاون سخنگوی این وزارت گفت که شیوع کووید۱۹ در سال جاری، یکی از عوامل مراجعه پایین قربانیان خشونت جنسی در این کشور بوده است.

ارقام قربانیان خشونت جنسی در کمیسیون مستقل حقوق بشر، نهادهای عدلی و قضایی و وزارت امور زنان به مراتب پایین‌تر گزارش شده است.

ذبیح‌الله فرهنگ، رییس مطبوعات کمیسیون مستقل حقوق بشر به صدای امریکا گفت: "یکی از دلایلی که در نهادهای عدلی و قضایی و یا هم به کمیسیون مستقل حقوق بشر شکایت‌ها ثبت نمی‌شود، عدم آگاهی زنان از حقوق انسانی شان و محدودیت‌های اجتماعی است."

به گفتۀ فعالان حقوق زن، سنت‌های ناپسند اجتماعی، فقر اقتصادی، جامعه مردسالار، اعتیاد، عدم حاکمیت قانون، معافیت از مجازات عاملان خشونت علیه زنان، عدم استقلالیت مالی زنان و عدم حمایت اجتماعی از زنان از دلایل میزان بلند خشونت علیه زنان است.

این در حالی است که ریاست جمهوری افغانستان امروز تعدیل قانون برای درج نام مادر در تذکره‌های الکترونیکی خبر داد.

XS
SM
MD
LG