لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از افزایش خشونت علیه زنان افغان در جریان همه‌گیری کووید۱۹ خبر داد


دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) به مناسبت ۲۵ نومبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان از همه اقشار جامعه خواسته است که تلاش‌های شان را برای جلوگیری از خشونت علیه زنان به ویژه در هنگام همه‌گیری کووید۱۹ افزایش دهند.

یوناما روز چهارشنبه ۲۵ نومبر (پنجم قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که برای پایان‌دادن به این پدیده نیاز است تا هم‌بستگی و تعهد بیشتر در این راستا صورت گیرد.

به باور ملل متحد همه‌گیری کووید۱۹ در جهان خشوت علیه زنان را افزایش داده و کمبود غذا، بیکاری، بی ثباتی اقتصادی و بسته‌شدن مکاتب را تشدید کرده است.

یوناما همچنان گفته است که این خشونت‌ها در جهان و به ویژه در افغانستان افزایش یافته و قابل نگرانی است.

دیبرا لاینز، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: "خشونت علیه زنان و دختران عواقب منفی نه تنها بر نجات یافتگان خشونت، بلکه برای خانواده‌ها، مردم و جامعه دارد. این موضوع مانعی بر سر راه ریشه‌کن کردن فقر، انکشاف پایدار و تلاش‌ها در جهت صلح می‌باشد."

خانم لاینز افزوده که تداوم خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان دسترسی آنان را به حقوق‌بشری و آزادی‌های اساسی با خطر مواجه خواهد کرد.

همزمان با تجلیل از این روز، یوناما از آغاز کمپاین ۱۶روزه جهانی علیه خشونت مبتنی بر جنسیت خبر داد.

یوناما تاکید کرده که با دولت، جامعه مدنی، نهادهای غیردولتی در افغانستان برای پاسخ‌دهی به همه انواع خشونت علیه زنان و دختران کار خواهد کرد.

تاکید غنی بر مبارزه جدی علیه این پدیده

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که خشونت علیه زنان موانع زیادی را در برابر فعالیت زنان و نقش آنان در جامعه ایجاد کرده و این پدیده نه تنها افغانستان بلکه تمام جامعه بشری را تهدید می‌کند.

آقای غنی در پیامی به مناسب این روز افزود که حکومت گام‌های اساسی را برای مبارزه علیه این پدیده برداشته و نیاز است که طیف‌های مختلف جامعه، تلاش‌های بیشتر و تعیین‌کننده‌ای را در این راستا بردارند.

او افزوده است: "دولت افغانستان همواره تلاش کرده است تا موانع موجود در برابر زنان را در این کشور برطرف کرده و فرصت های مناسب را برای پیشرفت برای آن فراهم کند."

به گفتۀ آقای غنی حکومت در حال حاضر زمنیۀ مناسب را به هدف مشارکت معنادار زنان در ساختارهای مختلف نظام کنونی فراهم کرده است.

این در حالی است که بر اساس آمار وزارت امور زنان افغانستان در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی، ۲۵۸۲ قضیه خشونت در برابر زنان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG