لینک های دسترسی

Breaking News

صالح به پاکستان: هزینۀ همسویی با طالبان بسیار سنگین خواهد بود


معاون اول ریاست جمهوری افغانستان پس از برگشت رییس جمهور غنی و هیات همراهش از امریکا به کابل، به اسلام‌آباد هشدار داده که هزینۀ همسویی با طالبان بسیار سنگین خواهد بود.

امرالله صالح روز یکشنبه ۲۷ جون (ششم سرطان) سفر مقام‌های ارشد حکومت افغانستان به امریکا را "پردستاورد" عنوان کرده گفت که "نقش منطقه در افغانستان پس از خروج قوای خارجی" یکی از موارد بحث مقام‌های ارشد افغان و امریکایی بوده است.

آقای صالح در یاداشتی در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "اسلام‌آباد به عنوان میزبان طالبان از روز زایش تا امروز می‌تواند نقش قابل لمس در صلح بازی کند و بدین‌سان به دوست قابل باور ملت افغانستان تبدیل گردد...ادامه سیاست کنونی، یعنی در حرف با جمهوریت در عمل با طالبان هم برای ما و هم برای خودشان چیزی به جز از دست و پا زدن در لجن‌زار بی‌اعتمادی نخواهد بود."

آقای صالح افزوده که سیاست انکار و بازی با الفاظ قناعت ساز نیست و طالبان هیچ امکان ندارد که بر افغانستان حاکم شوند.

او همچنین گفته است: "قیمت همسوویی با طالبان بسیار سنگین خواهد بود. وضعیت فرق کرده است. امروز نه تنها ما، بلکه وجدان‌های بیدار در پارلمان پاکستان سیاست کشتار در افغانستان را توسط گروه اله صفت طالبان محکوم می‌نمایند."

پیش از این شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان گفته بود که نباید در سفر آقای غنی و هیات همراهش به ایالات متحده، پاکستان مقصر ناامنی‌ها و در افغانستان پنداشته شود.

آقای قریشی به تاریخ ۱۴ جون (۲۴ جوزا) در نشست دوجانبۀ افغانستان-پاکستان گفت: "به آنان [غنی هیات همراهش] بخت و ملاقات خوب تمنا داریم، اما بگذارید پیش از پیش بگویم، اگر هدف رفتن به واشنگتن آغاز بازی جدید ملامت کردن و مسوول پنداشتن پاکستان برای همه نابسامانی‌ها و فقدان پیشرفت در روند صلح [افغانستان] باشد، [این سفر] هیچ کمکی نخواهد کرد."

این در حالی است که آقای غنی چندی پیش در مصاحبه با روزنامۀ شپیگل آلمان پاکستان را به "حمایت سیستماتیک" از طالبان متهم کرد و گفت که طالبان از پاکستان حمایت مالی و لوژستیگی به دست می‌آورند و در همان کشور جلب و جذب می‌شوند.

اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده و به گفتۀ آقای قریشی، اسلام‌آباد برای تامین صلح در افغانستان تلاش بی‌دریغ به خرج داده است.

XS
SM
MD
LG