لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: بدون حکومت ایتلافی با طالبان، افغانستان را جنگ داخلی تهدید می‌کند


عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفته است که پیش از خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان باید تفاهم سیاسی در افغانستان حاصل شده و حکومتی شکل گیرد که طالبان در آن سهم داشته باشند.

در مصاحبه با وبسایت خبری اکسیوس که ناوقت یکشنبه ۲۰ جون (۳۰ جوزا) نشر شد، صدر اعظم پاکستان گفت: "تفاهم سیاسی در افغانستان به مفهوم یک حکومت ایتلافی است. حکومتی که متشکل از جناح طالبان و جناح دیگر باشد. راه حل دیگری وجود ندارد."

بر اساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده باید تمام نظامیان امریکایی تا تاریخ ۱۱ سپتمبر سال روان از افغانستان بیرون شوند.

این در حالی است که مذاکرات صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان تا کنون پیشرفت ملموسی نداشته است.

صدر اعظم پاکستان در مصاحبه با اکسیوس ضمن ابراز نگرانی از خطر در گرفتن جنگ داخلی در افغانستان گفت: "اگر طالبان در صدد پیروزی [تصرف کامل] بر کشور برآیند، خونریزی باور نکردنی به وقوع خواهد پیوست. بگذارید بگویم، کشوریکه پس از افغانستان بیشترین ضربه را خواهد دید، پاکستان است."

پیش از این شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان نیز در مصاحبه با طلوع نیوز گفته بود که اگر معضل افغانستان از ورای مذاکره و تفاهم سیاسی حل نشود، خطر جنگ داخلی آن کشور را تهدید می‌کند.

حکومت ایالات متحده در نظر دارد که پس از خروج قوا از افغانستان، ماموریت ضد دهشت افگنی و نظارت از قلمرو افغانستان را حفظ کند تا بار دیگر تهدیدی از آن کشور متوجه امریکا و متحدان آن نباشد، ماموریتی که برای انجام آن موجودیت پایگاه نظامی امریکا در نزدیکی افغانستان ضروری پنداشته می‌شود.

عمران خان در مصاحبه با اکسیوس احتمال ایجاد پایگاه نظامی امریکا را در خاک پاکستان نفی کرد و گفت: "هیچ امکان ندارد که ما [برای امریکا] پایگاه فراهم کنیم...ما در مصالحه مشارکت خواهیم داشت، نه در جنگ."

با اینحال، مقام‌های افغان و امریکایی تاکید دارند که پاکستان در روند صلح افغانستان به ویژه وادار ساختن طالبان به تفاهم سیاسی با دیگر جناح های سیاسی در افغانستان نقش عمده و اساسی دارد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان چندی پیش در مصاحبه با روزنامۀ شپیگل آلمان، پاکستان را به "حمایت سیستماتیک" از طالبان متهم کرد و گفت که طالبان از پاکستان حمایت مالی و لوژستیکی به دست می‌آورند و در همان کشور جلب و جذب می شوند. اتهامی که پاکستان آنرا رد می‌کند.

پیش از این صدر اعظم عمران خان گفته بود که پاکستان نباید در افغانستان دستکاری کند. او در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که حکومت‌های پیشین پاکستان در این فکر بودند که برای مقابله با نفوذ هند، افغانستان باید در عمق استراتیژیک پاکستان قرار داشته باشد، زیرا پاکستان نمی‌خواست در میان دو "دشمن" گیر ماند.

صدر اعظم پاکستان به رویترز گفت: "حکومت من احساس می‌کند که این سیاست کهنه است. ما به تعمق استراتیژیک در افغانستان نیاز نداریم. هر حکومتی را که مردم افغانستان انتخاب می‌کند، پاکستان باید با آن تعامل کند. ما نباید هیچ گونه دستکاری را در افغانستان انجام دهیم یا به انجام آن تلاش کنیم."

XS
SM
MD
LG