لینک های دسترسی

Breaking News

رییس واگنر از مسکو خواست مواضع بخموت را به نیروهای چیچنی تحویل دهد


رییس گروه واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسی، روز شنبه ششم می (۱۶ ثور) از مسکو خواست به او اجازه دهد تا مواضع خود را در شهر بخموت اوکراین به رمضان قدیروف، رهبر چیچن و از متحدان رییس جمهور روسیه تحویل دهد.

گروه واگنر از تابستان سال ۲۰۲۲ به اینسو جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کند.

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ، در نامه‌ای به سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه نگاشته است: "از شما می‌خواهم قبل از ساعت ۱۲ شب دهم می دستور انتقال مواضع قطعات شبه نظامی واگنر در بخموت و حومهٔ آن را به واحدهای اخمت [قطعات چیچنی] صادر کنید."

این در حالی است که رییس واگنر روز جمعه پنجم می (۱۵ ثور) گفت که نیروی‌های خود را تا ۱۰ می از شهر بخموت اوکراین به دلیل کمبود مهمات بیرون می‌کند.

پریگوژین گفت که بدون داشتن مهمات کافی، واحد‌های نظامی خصوصی‌اش ''محکوم به مرگ بی معنی استند." پیش از این نیز پریگوژین گفته بود که سربازانش تنها یک سوم گلوله‌های سلاح سنگین را که برای حمله به شهر بخموت در شرق اوکراین نیاز دارند، به دست می‌آورند.

پریگوژین روز جمعه در مجموعه‌ای از ویدیوها، شویگو و والری گراسیموف، لوی درستیز نیروهای روسی را مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خواند.

او گفت: "غیرمسلکی بودن آنها ده‌ها هزار پسر روسی را نابود می‌کند و این غیرقابل بخشش است."

رمضان قدیروف ۴۷ ساله، آشکارا و رک و راست از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین حمایت کرده و مشارکت در این جنگ را برای خود "افتخار بزرگ" خوانده است.

این جنگجوی پیشین چیچن که به نقض گستردۀ حقوق بشری متهم است، در یک پیام تلگرام گفته است که نیروهایش "آماده حرکت" به سمت بخموت اند.

او گفته است: "ما فقط منتظر دستور هستیم."

پیش از این نیز رهبر چیچن گفته بود که برای "پایان بخشیدن فوری عملیات ویژۀ نظامی هر کاری را انجام خواهد داد." روسیه از اصطلاح "عملیات ویژۀ نظامی" برای تهاجم بر اوکراین استفاده می‌کند.

قدیروف همواره ضمن حمایت بی‌دریغ از ولادیمیر پوتین، خواستار به کار گیری روش‌های شدید و جدی نظامی در جنگ اوکراین شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG