لینک های دسترسی

Breaking News

ولسوالی شینواری پروان از تصرف طالبان بیرون شد – مقام‎‌ها


مقام‌های امنیتی ولایت پروان می‌گویند که نیروهای امنیتی افغان صبح امروز چهارشنبه ۳۰ جون (نهم سرطان) ولسوالی شینواری این ولایت را دوباره تصرف کردند.

عبدالروف ارزگانی، فرمانده پولیس این ولایت به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت که قوت‌های دفاعی مستقر در پروان از دو روز به این‌سو، عملیات گستردهٔ زمینی و هوایی را برای بازپس‌گیری ولسوالی‌های شینواری و سیاه‌گرد پروان آغاز کرده اند.

آقای ارزگانی افزود: "ساعت چهار بجه صبح، نیروهای ما توانستند ولسوالی شینواری را دوباره تصرف کنند و فعلأ ما در ولسوالی حضور داریم."

فرمانده پولیس پروان افزود که عملیات نیروهای امنیتی به هدف بازپس‌گیری ولسوالی سیاه‌گرد نیز جریان دارد. او اضافه کرد که در این درگیری‌ها، ۶۸ تن از جنگجویان طالبان کشته شده و نه تن دیگر آنان زخمی شدند.

در این حال، وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که در بازپس‌گیری این ولسوالی، نیروهای خیزش مردمی نقش فعال داشته اند. طالبان تا کنون در این باره ابراز نظر نکرده اند.

ولسوالی‌های شینواری و سیاه‌گرد ولایت پروان، پنج روز پیش به تصرف طالبان در آمده بود.

حملۀ طالبان بر بندر حیرتان

مقام‌های امنیتی ولایت بلخ از حملۀ طالبان بر بندر حیرتان در این ولایت خبر داده و می‌گویند که این حمله از سوی نظامیان افغان دفع شده است.

عادل شاه عادل، سخنگوی پولیس این ولایت گفت که همزمان با این، نیروهای امنیتی توانسته اند که حملات دوبارۀ طالبان در ولسوالی کلدار این ولایت را دفع کنند.

آقای عادل ادعای طالبان منبی بر سقوط دوبارۀ ولسوالی کلدار به دست این گروه را رد کرد و گفت که نیروهای امنیتی در مرکز این ولسوالی حضور دارند.

در این حال، برخی تاجران و سرمایه‌گذاران در بندر حیرتان می‌گویند که نگران وضعیت امنیتی این بندر تجارتی استند. آنان از نهادهای امنیتی خواسته اند که اقدامات فوری را به هدف دور راندن طالبان روی دست گیرند.

بندر تجارتی حیرتان در مرز با اوزبیکستان یکی از مناطق مهمی است که به گفتۀ مقام‌ها، طالبان برای تصرف آن همواره تلاش کردند.

اما پولیس بلخ به باشندگان این ولایت به ویژه به تاجران و سرمایه‌گذارن اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی در این بندر حضور دارند و طالبان توان سقوط بندر حیرتان را ندارند.

طالبان در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG