لینک های دسترسی

Breaking News

ملاقات کرزی و هیگل قرار بود یا نبود؟


هیگل با هتمای افغان اش دیدار کرد
هیگل با هتمای افغان اش دیدار کرد
ارگ ریاست جمهوری افغانستان، سفارت امریکا و مقر فرماندهی ناتو اگر چه با هم چندان فاصله ای ندارند اما اینبار، برخلاف گذشته، وزیر دفاع امریکا در جریان سفرش به کابل به محوطه ارگ پا نگذاشت.

چگ هیگل، وزیر دفاع امریکا روز شنبه وارد کابل شد و فقط با همتای افغان اش، بسم الله محمدی و معین امنیتی وزارت داخله افغانستان، محمد ایوب سالنگی، ملاقات نمود.

آقای هیگل گفته است که در نظر نداشت با رئیس جمهور افغانستان در جریان سفراش به کابل دیدار کند. او گفت "هرگز خواستار ملاقات با رئیس جمهور کرزی نشدم. دیدار با وی هدف سفرم نبود و به هیچ وجه خواستار آن نشده ام. هرگز دعوتنامه یی برای ملاقات با وی را دریافت نکردم."

این در حالی است که به گفتۀ مقام های وزارت خارجۀ افغانستان، مقام های امریکایی خواستار دیدار وزیر دفاع امریکا با رئیس جمهور کرزی شده بودند.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز یکشنبه به خبرنگاران گفت تقاضای چنین ملاقاتی پیش از انجام این سفر صورت گرفته بود.

آقای موسی زی گفت "البته حکومت ایالات متحده قبل از انجام سفر آقای هیگل به کابل تقاضای ملاقات دوجانبه را با رئیس جمهوری اسلامی افغانستان کرده بودند به تاریخ ۸ دسمبر یا ۱۷ قوس که امروز باشد، اما چون امروز جلالتمآب رئیس جمهوری اسلامی افغانستان یک سفر از قبل تعیین شده به جمهوری اسلامی ایران داشتند، ممکن نبود که این ملاقات امروز انجام شود و به همین دلیل بود که ملاقات دوجانبه صورت نگرفت."

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که سفر امروزی رئیس جمهور کرزی به ایران زمانی برنامه ریزی شده بود که وی به هدف شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تهران سفر کرده بود.

امضای توافقنامه

سفر های پیهم مقام های امریکایی به افغانستان در حالی صورت می گیرد که رئیس جمهور حامد کرزی با پیش نهادن شرایطی از امضای توافقنامۀ امنیتی میان دو کشور امتناع کرده است.

پیشتر سووزان رایس، مشاور امنیتی ملی قصر سفید به کابل رفته بود و در دیداری با حامد کرزی از او خواست تا توافقنامه امنیتی و دفاعی دوجانبه افغانستان و امریکا را امضا کند.

حکومت افغانستان اما بر پیش شرط های آقای کرزی برای امضا این پیمان تاکید می ورزد.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز یکشنبه گفت "یکی موضوع قطع کامل هرگونه عملیات نظامی علیه خانه های مردم افغانستان تا عزت، امنیت و مصوونیت شهروندان افغان در داخل خانه های شان محفوظ باشد و دوم، تلاش های همه جانبه و حمایت عملی ایالات متحده امریکا در راستای آغاز پروسۀ صلح ملموس وعملی با مخالفین مسلح دولت افغانستان. ما امیدوار هستیم که بتوانیم در هردوی این موارد که به نظر دولت افغانستان هم عملی هستند وهم تقاضاهای مشروع و بجا هستند، در همکاری و هماهنگی نزدیک با ایالات متحده امریکا پیشرفت های لازمی داشته باشیم."

این در حالی است که مقام های ایالات متحده امریکا گفته اند که آقای کرزی باید این توافقنامه را پیش از پایان سال روان میلادی امضا کند تا باشد که امریکا و متحدین اش فرصت کافی برای آرایش و ترتیب و تنظیم حضور نیرو هایش در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ داشته باشند.

مقام های امریکایی همچنان هشدار داده اند که تاخیر در امضای توافقنامۀ یاد شده به ایالات متحده گزینۀ جز این نخواهد داد که تمام نیرو های خود را از افغانستان بیرون کند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG