لینک های دسترسی

Breaking News

در جریان درگیری‌ها از زندان سوریه ‌صدها کودک ناپدید شده اند 


دیدبان حقوق بشر امروز چهارم فبروری (۱۵ دلو) گفت که در جریان درگیری‌های ۱۰ روزه میان کرد‌ها و تندروان گروه دولت اسلامی (داعش) در یک زندان سوریه، صدها کودک (پسر) ناپدید شده اند.

این کودکان از کشور‌های مختلف توسط والدین جهادی شان برای پیوستن به خلافت گروه داعش که در سال ۲۰۱۴ اعلام شده بود، به سوریه و عراق انتقال داده شده بودند و برخی دیگری از آنان در همانجا تولد شده اند.

این کودکان به این دلیل زندانی بودند که بسیاری از کشور‌ها استرداد آنان را رد کرده بود.

مقام‌های کرد با اظهار نگرانی گفته اند که واضح نیست چه تعداد این کودکان در زندان از سوی دیگر اعضای گروه داعش تعلیم دیده اند و یا آنکه آیا از قبل مرتکب جرم شده اند.

در زندان غویران در شهر حسکه بیش از ۳۰۰۰ زندانی نگهداری می‌شد که در حدود ۶۰۰ نفر آن کودکان بودند.

لیتا تیلر، از دیدبان حقوق بشر گفت که نیروهای دموکراتیک سوری چند روز پیش روند انتقال کودکان و مردان را از این زندان آغاز کردند، اما تا حال کسی نمی‌داند چه تعداد این زندانیان کشته شده اند و چه تعداد آنان زنده اند.

کودکان در سلول‌های جداگانه نگهداری می‌شدند، اما زمانی که تندروان داعش به تاریخ ۲۰ جنوری بر این زندان حمله کردند، زنداندانیان یکجا شدند و شماری از آنان فرار کردند.

نوروز احمد، قوماندان نیروهای دموکراتیک سوری هفته گذشته گفت که درجریان درگیری‌ها، ۷۷ کارمند زندان، ۴۰ جنگجوی کرد، چهار غیر نظامی و ۳۷۴ زندانی و حمله‌کننده کشته شدند. اما در مورد این که در میان این کشته شدگان چه تعداد از کودکان شامل بودند، معلومات ارایه نکرد.

دیدبان حقوق بشر با یک زندانی کانادایی مصاحبه کرده است که به گفته‌ وی در جریان درگیری‌ها ده‌ها کودک کشته شده اند.

ایتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده گفته است که زندانیان فراری اکنون در یک مکان محفوظ نگهداری می‌شوند.

دیدبان حقوق بشر از نیروهای دموکراتیک سوری خواسته اند تا به گروه‌های بین المللی بشری اجازهٔ ملاقات و فراهم آوری مراقبت‌های ابتدایی به زندانیان فراری را بدهد.

این گروه حقوق بشر مستقر در نیویارک گفته است که این حمله باید پیام واضحی را به کشور‌های جهان برساند که شهروندان شان از این مشکل رهایی نخواهند یافت و باید مسوولیت آنان را بگیرند و آنان را بپذیرند.

XS
SM
MD
LG