لینک های دسترسی

Breaking News

همه گروه ها در افغانستان بر مراکز صحی حمله کرده اند—گزارش


آرشیف: شفاخانه داکتر بدون مرز یکی از مراکز صحی در شهر کندز است که دو سال قبل مورد حملات هوایی قرار گرفت
آرشیف: شفاخانه داکتر بدون مرز یکی از مراکز صحی در شهر کندز است که دو سال قبل مورد حملات هوایی قرار گرفت

یک نهاد حامی حقوق کودکان روز جمعه با نشر گزارشی گفته است که همه گروه های متخاصم در افغانستان به شمول حکومت آن کشور، طالبان و گروه دولت اسلامی یا داعش همه بر مراکز و کارمندان بخش صحت حمله کرده اند.

دیدبان حمایت از کودکان در منازعات مسلحانه که مقر اصلی آن در شهر نیویارک موقعیت دارد، در این گزارش گفته است که همه گروه های درگیر جنگ در افغانستان به شمول حکومت آن کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی، حد اقل در ۶۳ مورد مراکز و کارمندان صحی را در ۲۲ ولایت افغانستان مورد حمله قرار داده اند.

به گفتۀ این نهاد، حمله بر مراکز صحی، دسترسی به خدمات صحی را به خصوص برای کودکان با مشکل مواجه ساخته است.

کرستین موناهن، نویسندۀ این گزارش گفته است که "کودکان همواره بار حملات بر مراکز و کارمندان صحی را متحمل می شوند" و تاکید کرد که حمله بر مراکز صحی دسترسی کودکان را به خدمات صحی به ویژه آنعده از کودکان که از سوء تغذیه رنج می برند با مشکل مواجه کرده و مانع بیماری های قابل پیشگیری شده است.

مقامات حکومت افغانستان تا حال در مورد این گزارش تبصره نکرده اند.

به گفتۀ این نهاد، کودکان افغان بیشتر بار حملات بر مراکز صحی را متحمل می شوند
به گفتۀ این نهاد، کودکان افغان بیشتر بار حملات بر مراکز صحی را متحمل می شوند

این گزارش ۱۰ روز پس از آن نشر شد که یک ائتلاف بین المللی حامی کودکان در مناطق جنگ زده، از منشی عمومی ملل متحد خواست تا نیرو های امنیتی حکومت افغانستان، اسراییل و میانمار را به خاطر کشتار و سایر تخطی های حقوق کودکان، در فهرست سیاه ملل متحد قرار دهد.

در پیشنهاد این ائتلاف مدافع حقوق کودکان آمده است که نیرو های اردوی ملی، پوليس ملی و ملیشه های طرفدار حکومت به خاطر کشتن و تجاوز جنسی کودکان و حملات بر مکاتب و شفاخانه ها شامل فهرست سیاه ملل متحد شود.

پیشنهاد قرار گرفتن نیرو های امنیتی افغان در فهرست سیاه ملل متحد، در حالی صورت می گیرد که دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما در تازه ترین گزارش خود، جنگجویان مخالف حکومت افغانستان را مسوول تلفات بیشتر غیرنظامیان به شمول کودکان و زنان خوانده است.

بر اساس آمار منتشرشدۀ این گزارش، ۸۶۱ کودک در بین کشته‌ها و دوهزار و ۳۱۸ کودک دیگر در درگیری های مسلحانه زخم برداشته اند که نسبت به ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷میلادی، ده درصد کاهش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG