لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف از فراهم‌آوری واکسین به ۲۴۰هزار کودک افغان خبر داد


صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که این نهاد در ماه مارچ برای حدود ۲۴۰هزار کودک افغان واکسین‌های مختلف را فراهم کرده است.

یونیسف امروز یکشنبه ۲۸ اپریل (نهم ثور) با نشر پیامی در ایکس گفته است که ۱۱۱هزار و ۵۸۰ دوز واکسین سرخکان و بیش از ۱۲۸هزار واکسین ترکیبی شامل این واکسین‌ها بوده است که کودکان را در برابر پنج بیماری محافظت می‌کند.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در حالی در تلاش فراهم‌کردن واکسین‌های وقایوی به ویژه سرخکان است که موارد مشکوک سرخکان در افغانستان از ماه نومبر ۲۰۲۳ به این طرف رو به افزایش نهاده است.

یونیسف روز گذشته گزارش داد که افغانستان مستعد بیماری های همه‌گیر است و از آغاز سال ۲۰۲۴ تا پایان مارچ ۱۴هزار و ۷۵۰ مورد مشکوک سرخکان و ۷۱ مورد مرگ ناشی از آن در سراسر افغانستان گزارش شده است.

این اداره ملل متحد گفته است که در میان کودکان، ۸۰ درصد مبتلایان زیر سن پنج سال عمر داشته و در بین بزرگسالان نیز ۴۵ درصد مبتلایان سرخکان زنان اند.

سازمان جهانی صحت گفته است که از رهگذر آمار مبتلایان سرخکان، بلخ، سمنگان، خوست و فراه، به ترتیب در جایگاه اول تا چهارم قرار دارند.

این سازمان گفته است که در ماه مارچ بیش از ۲۲۶هزار کودک زیر پنج سال در مرحله اول کمپاین تسریعی در ولایات بلخ، فراه، فاریاب، هلمند، کابل، قندهار، کاپیسا، خوست، کنر، لوگر، ننگرهار، تخار و زابل واکسین شدند.

همچنان سازمان جهانی صحت به عنوان بخشی از عملیات مقابله با سرخکان، از ابتدای سال ۲۰۲۴، در مجموع ۱۲۶ بسته مدیریت بیماری سرخکان را در دفاتر زیرمجموعه این سازمان در سراسر افغانستان توزیع کرده است.

سازمان جهانی صحت در سال گذشته میلادی حدود ۲۵هزار مورد مشکوک به سرخکان و ۶۴ مورد مرگ ناشی از این بیماری را در افغانستان ثبت کرده بود. بر اساس گزارش این سازمان از مجموع تمام موارد ثبت شده، حدود ۱۸هزار تن آنان را کودکان زیر سن پنج سال تشکیل می‌دادند.

گروه

XS
SM
MD
LG