لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان داکتران بدون سرحد: امسال ۲۷۰هزار بیمار افغان را معالجه کردیم


عکس آرشیف
عکس آرشیف

سازمان داکتران بدون سرحد در افغانستان می‌گوید که رقم بیماران در شفاخانه‌های این سازمان در شش ماه سال روان میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

سازمان داکتران بدون سرحد در افغانستان روز یکشنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که از ماه‌ جنوری تا جون، به طور مجموعی ۲۶۸هزار و ۳۹۴ بیمار به شفاخانه‌های این سازمان مراجعه کرده اند.

این سازمان گفته است که از این جمله بیش از ۵۰هزار نفر بستری شدند، به نزدیک به ۹۰۰۰ نفر خدمات عاجل و به ۷۶۲۹ نفر نیز خدمات جراحی فراهم شده است.

همچنان این سازمان بیش از ۲۲هزار ولادت را در شفاخانه‌های خود در این مدت ثبت کرده است. سازمان داکتران بدون سرحد به شمول بلخ، هرات و هلمند در شماری از ولایات افغانستان از طریق هشت شفاخانه خدمات صحی را فراهم می‌کند.

این سازمان به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که از ماه جنوری تا جون سال جاری، تیم‌های این سازمان بیش از ۹۷۰ عملیات جراحی بیماران دچار سوختگی را در شفاخانه بست هلمند انجام داده اند.

این در حالی است که پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست ۲۰۲۱، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه است.

سازمان جهانی صحت، وضعیت افغانستان را ناراحت‌کننده توصیف کرده و گفته است که کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارمندان صحی و مراکز صحی جان افراد بی‌شماری را تهدید می‌کند.

به گفتۀ این سازمان، در صورت تامین‌نشدن بودجه، هشت میلیون افغان دسترسی به خدمات اولیه صحی و کمک‌های درمانی حیاتی را از دست خواهند داد و ۴۵۰هزار بیمار نیز از خدمات مناسب تروما و نجات زندگی برخوردار نخواهند شد.

بر اساس آمار سازمان جهانی، به شمول ۷.۵ میلیون کودک و ۳.۱ میلیون زن، بیش از ۱۴ میلیون نفر در افغانستان طی سال روان میلادی به کمک‌های اضطراری صحی نیاز دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG