لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و متحدان: سیستم‌های دافع هوا 'هرچه زودتر' به اوکراین ارسال می‌شود


حامیان بین‌المللی اوکراین وعده سپرده اند تا هرچه زودتر قابلیت‌های جدید دافع هوا را در اختیار اوکراین قرار دهند تا از آن کشور در برابر حملات راکتی روسیه محافظت شود.

گروه متشکل از ۵۰ کشور به رهبری ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) در مورد فراهم آوری امکانات دفاع هوایی به اوکراین نشستی را در مقر ناتو در بروکسل برگزار کردند.

زمانیکه از اولیکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین پرسیده شد که از این نشست چه توقع دارد، خواست خود را در سه واژه خلاصه کرد: "سیستم‌های دافع هوا."

متحدان غربی اوکراین سرگرم کار اند که چگونه سیستم‌های پیشرفتۀ دفاعی را به کیف فراهم کنند.
لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده پس از نشست روز چهارشنبه در بروکسل گفت: "این‌ سیستم‌ها به هر سرعت ممکن که بتوانیم آن را به آنجا [اوکراین] انتقال دهیم، فراهم خواهد شد."

آقای آستن بدون ارایۀ جزییات در مورد تعهدات جدید امریکا گفت: "سیستم‌هایی را که در دسترس داریم فراهم می‌کنیم...همچنان مهمات اضافی برای سیستم‌های موجودی را فراهم می‌کنیم که نیروهای اوکراینی از آن کار می‌گیرند."

آلمان نخستین سیستم میان برد آیریس-تی را به اوکراین فراهم کرد، هرچند این سیستم تا کنون حتا در اختیار خود نیروهای آلمانی قرار نگرفته است.

ایالات متحده نیز گفته است که انتقال سیستم‌های ضد راکتی ناسامس را به اوکراین تسریع می‌کند و انتظار می‌رود که نخستین محمولۀ آن در هفته‌های آینده به کیف برسد.

مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده گفت: "دیگر سیستم‌هایی در سرتاسر جهان در دسترس است...کار این خواهد بود که همۀ آن [سیستم‌ها] جمع و ارسال شوند."

امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت که پس از حملات میزایلی روسیه که به گفتهٔ او هدفش "شکستن مقاومت اوکراین" بود، فرانسه سیستم‌های دافع هوا را به اوکراین فراهم خواهد کرد.

مکرون به تلویزیون فرانس ۲ گفت: "ما رادارها، سیستم‌ها و میزایل‌هایی را برای محافظت از آنها در برابر این حملات فراهم خواهیم کرد." او افزود که فرانسه در مورد ارسال شش واحد توپچی سیار "سیزر" نیز رایزنی دارد.

برهۀ حیاتی

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز سه شنبه از رهبران هفت کشور ثروتمند جهان (جی۷) خواست که "سپر هوایی" را بر فراز اوکراین ایجاد کنند.

وزیر دفاع ایالات متحده گفت که عزم متحدان اوکراین برای حمایت از آن کشور قویتر شده است. او با اشاره به حملات اخیر راکتی روسیه بر اوکراین گفت: "آن حملات بر اهدافی صورت گرفته است که هیچ مقصد نظامی نداشته و یک بار دیگر جنگ کینه‌توزانۀ انتخابی پوتین را برملا می‌کند."

وزیران دفاع ناتو روز پنجشنبه ملاقات خواهند کرد تا راه‌هایی را برای مشبوع کردن انبارهای مهمات و تسلیحات این پیمان جستجو کنند که به دلیل تداوم و تشدید جنگ اوکراین در حال تهی شدن است.

اعضای ناتو در بیش از هفت ماه گذشته که روسیه بر اوکراین هجوم برده است، به ارزش میلیاردها دالر تسلیحات را در اختیار کیف قرار داده اند تا از خود در برابر حملات روسیه دفاع کند.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت: "متحدان از انبار مهمات و تسلیحات خود کاسته اند تا به اوکراین کمک کنند. این کار درستی است که باید انجام شود، ما باید به چگونگی پرکردن آن انبارها رسیدگی کنیم."

منشی عمومی ناتو گفت که نشست بروکسل در چنین یک "برهۀ حیاتی" برگزار می‌شود که پوتین در پی شکست جنگی در ساحاتی که آن را به قلمرو خود ملحق کرده، به تهدید‌های هسته‌ای توسل جسته است.

قدرت‌های غربی می‌گویند که هیچ تغییر را در موضع‌گیری مسکو ندیده اند که نشان دهندۀ آمادگی آن برای انجام حملۀ هسته‌ای باشد. غرب علیه ارسال و استعمال هرگونه بم اتم کوچک و تکتیکی از سوی روسیه بر اوکراین، هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG