لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: در یک ماه حدود ۵۰هزار کودک مبتلا به سوتغذیه در افغانستان بستری شدند


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) می‌گوید که تنها در ماه گذشتۀ میلادی، حدود ۵۰هزار کودک مبتلا به سوتغذیه شدید در افغانستان بستری شده اند.

میلانی گالوین، مسوول بخش سوتغذیه در دفتر یونیسف در افغانستان ناوقت روز یکشنبه ۲۱ اگست (۳۰ اسد) از افزایش واقعات بیماری سوتغذیۀ شدید در این کشور ابراز نگرانی کرده گفت که ولایات جنوبی بیشترین کودکان مبتلا به این بیماری را دارند.

خانم گالوین افزوده که ۲۵ درصد کودکانی که در جریان ماه جولای در شفاخانه‌ها بستری شدند، باشندگان ولایات هلمند و قندهار بوده اند.

بر اساس معلومات صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، از ماه اگست ۲۰۲۱ تا کنون، ۴۵۷هزار کودک مبتلا به سوتغذیه در سراسر این کشور درمان شده اند.

یونیسف تاکید کرده که به تلاش‌هایش برای درمان کودکان مبتلا به سوتغذیه در این کشور ادامه می‌دهد.

بر اساس معلومات ونیسف، شمار کودکان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان به ۹۰ درصد افزایش یافته ‌است. به گفتۀ ملل متحد تا ماه جون سال گذشته، ۳۰‌هزار کودک در افغانستان به دلیل سوتغذیه حاد تحت درمان قرار گرفتند، اما این آمار در ماه جون ۲۰۲۲ میلادی به ۵۷هزار کودک افزایش یافت.

پیش از این، وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از افزایش واقعات سوتغذیه کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی، حدود ۲۰۰هزار مورد این بیماری ثبت شده است.

به گفتۀ این وزارت در این مدت، حدود ۶۰هزار واقعه سوتغذیۀ شدید و ۱۴۰هزار واقعۀ سوتغذیۀ متوسط در سراسر این کشور ثبت شده است.

با افزایش واقعات بیماری سوتعذیۀ در افغانستان، اخیراً ملل متحد گفت که یونیسف تعداد مراکز درمانی کودکان مبتلا به این بیماری را با ۸۸ درصد افزایش از ۱۴۰۰ مرکز به بیش از دوهزار و ۶۰۰ مرکز درمانی، بلند برده است.

علاوه بر این، در حال حاضر ۱۷۱ تیم صحی سیار یونیسف خدمات درمانی را برای کودکان مبتلا به سوتغذیه در سراسر افغانستان ارایه می‌کنند.

بر بنیاد معلومات صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در جریان امسال، ۱.۱ میلیون کودک زیر سن پنج سال در افغانستان با شدیدترین شکل سوتغذیۀ حاد مواجه خواهند شد.

به گفته یونیسف، شکل حاد، شدیدترین و کشنده‌ترین نوع این بیماری است که در آن عناصر غذایی چنان در وجود کودک کم می‌شود که سیستم ایمنی بدن کودک به خطر می‌افتد.

کودکان مبتلا به این شکل سوتغذیه، در برابر بیماری آسیب پذیرتر می‌شوند و در نهایت آن‌قدر ضعیف می شوند که نمی‌توانند مواد مغذی را جذب کنند.

XS
SM
MD
LG