لینک های دسترسی

Breaking News

تفاوت واکسین کووید۱۹ جانسن و جانس با واکسین‌های فایزر و مودرنا


شرکت جانسن و جانسن پس از دریافت مجوز از ادارهٔ غذا و دوای ایالات متحده از روز اول ماه مارچ توزیع چهار میلیون واکسین یک دوزۀ کووید۱۹ را در سراسر امریکا آغاز کرد.

الکس گورسکی، رییس شرکت جانسن و جانسن گفته است که این شرکت تا ماه جون ۱۰۰ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را تولید و توزیع کرده و تا پایان سال جاری آن را به یک میلیارد دوز خواهد رساند.

اماواکسین شرکت جانسن و جانسن چه تفاوت‌هایی با واکسین‌های کووید۱۹ شرکت‌های مودرنا و فایزر-بیوان‌تک دارد؟

دوز تزریقی

واکسین جانسن و جانسن در یک دوز واحد تجویز می‌شود، در حالی که واکسین‌های مودرنا و فایزر-بیوان‌تک دو دوز دارند که به فاصله چند هفته از هم تزریق می‌شوند. این فاصله برای واکسین فایزر، سه هفته و برای واکسین مودرنا، چهار هفته است.

فن‌آوری

واکسین شرکت جانسن از فن‌آوری متفاوتی نسبت به واکسین‌های فایزر و مودرنا استفاده می‌کند. این واکسین از ویروس مروجی به نام "ادینو ویروس" برای آماده کردن سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید۱۹ بهره می‌برد. دانشمندان، ادینوویروس را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که باعث ایجاد بیماری نمی‌شوند اما سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه آماده می‌کند.

واکسین‌های مودرنا و فایزر-بیوان‌تک از میتود آر ان ای یا mRNA برای این کار استفاده می‌کنند.

موثریت

موثریت کلی واکسین کووید۱۹ شرکت جانسن و جانسن ۷۲ درصد است اما موثریت واکسین‌های مودرنا و فایزر-بیوان‌تک ۹۵ درصد ارزیابی شده است.

با اینحال، واکسین کووید۱۹ شرکت جانسن و جانسن در پیشگیری از بیماری وخیم عین موثریت دو واکسین مودرنا و فایزر-بیوان‌تک را دارد.

واکسین کووید۱۹ شرکت جانسن و جانسن همچنین در پیشگیری از بستری شدن در شفاخانه و مرگ ناشی از کووید۱۹ صد درصد موثریت نشان داده است.

واکسین کووید۱۹ شرکت جانسن و جانسن در مقابله با گونۀ ساری‌تر کروناویروس که نخستین بار در افریقای جنوبی مشاهده شد، موثر بوده است. این گونۀ ویروس، واکسین‌های چون "استرازنیکا" را به دلیل موثریت محدود با مشکل مواجه کرده است.

دمای نگهداری

واکسین شرکت جانسن و جانسن بر خلاف واکسین فایزر نیازی به نگهداری در دمای بسیار پایین ندارد و می‌تواند تا سه ماه در یخچال‌های معمولی نگه داشته شود که به مراتب بیشتر از زمان نگهداری واکسین مودرنا است که در صورتی که منجمد نگه داشته نشود، پس از یک ماه خراب می‌شود.

عوارض جانبی

تاکنون آنچه آزمایش‌ها نشان داده این است که واکسین کووید۱۹ شرکت جانسن و جانسن نسبت به واکسین‌های کووید۱۹ شرکت‌های مودرنا و فایزر-بیوان‌تک، پس از یک ماه با عوارض جانبی کمتری همراه است و بر خلاف آنها نیاز به تحت نظر داشتن فرد واکسین شده پس از زرق واکسین نیست. به نظر می‌آید واکسین‌ها پس از دوز دوم عوارض جدی‌تری به همراه می‌آورند که در مورد واکسین تک دوز جانسن صدق نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG