لینک های دسترسی

Breaking News

زنان افغان از رییس جمهور آینده ایالات متحده چه خواستی دارند؟


یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، برخی زنان افغان از رییس جمهور آیندۀ امریکا می‌خواهند که در راستای تحقق دموکراسی واقعی در افغانستان از زنان افغان حمایت کند.

شماری از فعالان حقوق زن در ولایت هرات می‌گویند که در برهه کنونی و جریان گفتگوهای صلح، باید ایالات متحده در کنار زنان افغان بماند و آنها را در رسیدن به جایگاه مساوی بین زنان و مردان در ساختار حکومتی حمایت کند.

فعالان حقوق زن می‌گویند که زنان افغان برای رسیدن به حقوق شان در دو دهه اخیر قربانی‌های زیادی داده اند و نباید این قربانی‌ها نادیده گرفته شود.

گلثوم صدیقی، یکی از زنان حقوقدان افغان گفت: "دستاوردهای سیاسی، اجتماعی،‌ فرهنگی و مدنی زنان در دو دهه گذشته که به همکاری جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا به دست آمده و خواست ما این است که برای حفظ این دستاوردها همچنان در کنار زنان افغانستان باشند و زنان افغان را تنها نگذارند تا ما دوباره به گذشته تاریک بیست سال قبل باز نگردیم".

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات نیز می‌گوید که حکومت امریکا همواره زنان افغان را در راستای بهبود وضعیت اجتماعی و سیاسی شان یاری رسانده است و حالا زمان آن رسیده تا در گفتگوهای صلح نیز حامی زنان برای رسیدن به حقوق برابر با مردان باشند.

خانم حسینی همچنان می‌گوید که رییس جمهور آینده ایالات متحده امریکا بودجه‌های انکشافی مربوط به زنان را افزایش دهد.

این عضو شورای ولایتی هرات تاکید می‌کند: "در زمان انتخابات افغانستان که موضوع زنان برایشان خیلی مهم نبود، حالا توقع داریم تا در گفتگوهای صلح حقوق زنان و همچنان رسانه‌ها و دستاوردهای حقوق بشری و مدنی ما به عنوان یک خط سرخ باشد و شاهد بسته شدن مدارس و مکاتب نباشیم".

شماری از فعالان مدنی نیز بر این باور اند که با مشخص شدن رییس جمهور جدید ایالات متحده امریکا؛ موضوع پایان جنگ و آمدن صلح سرعت خواهد گرفت.

اما سونیتا شریف، یک تن از فعالان مدنی هرات می‌گوید که زنان افغان هراس دارند تا مبادا با تغییر احتمالی سیاست خارجی امریکا در قبال افغانستان؛ ‌دوباره جنگ در این کشور شدت یافته و زنان قربانیان اصلی آن شوند.

او می‌گوید: "ما از رییس جمهور آینده هر کدام از این دو نفر (دونالد ترمپ یا جو بایدن) باشند، این تقاضا را داریم که سیاست خارجی خود در قبال افغانستان را به شکلی در نظر بگیرند که دیگر افغانستان قربانی جنگ‌های داخلی یا منطقوی نباشد و خواهشمندیم که زنان افغانستان را تنها نگذارند".

این در حالی است که هنوز نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG