لینک های دسترسی

Breaking News

اختلاف دیدگاه خامنه‌ای و روحانی در مورد رفتن ترمپ و آمدن بایدن


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران ادعا کرده است که خصومت ایالات متحدۀ امریکا با ایران با رفتن دونالد ترمپ از راس قدرت، پایان نخواهد یافت.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر (۲۶قوس) بدون اشارۀ مشخص به جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده گفت: "دشمنی‌ها فقط مخصوص امریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود، امریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد."

درست ساعاتی پیش از این، حسن روحانی، رییس جمهور ایران از پایان یافتن دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترمپ در ایالات متحده ابراز خرسندی کرد و گفت: " ما امروز از آمدن آقای بایدن ذوق‌زده نیستیم اما قطعاً از رفتن ترمپ بسیار خوشحالیم".

با اینحال، آقای روحانی ابراز امیدواری کرد که انتخاب جو بایدن به صفت رییس جمهور ایالات متحده، ممکن است به فضایی برای همکاری بیشتر منجر شود.

این در حالیست که جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا در اوایل ماه جاری گفته بود که اگر ایران به اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

در همین حال هیات‌های‌ انتخاب کنندۀ رییس جمهور یا الکتورل کالج روز دوشنبه ۱۴ دسمبر پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر رسماً تایید کردند. قرار است آقای بایدن به تاریخ ۲۰ جنوری، پس از ادای سوگند به کار آغاز کند.

باوجودیکه رهبر ایران از گشودن روزنه امید با غرب هشدار داده است اما از زمان پیروزی بایدن، دولت روحانی بارها علایق خود را نسبت به دولت امریكا نشان داده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به تاریخ سوم دسمبر گفته بود که اگر ایالات متحده و اروپا به تعهدات اصلی خود پابند بمانند، ایران به گونۀ کامل از توافق سال ۲۰۱۵ به هدف جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای پیروی خواهد کرد.

بر اساس توافق‌هسته‌ای که میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد، در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر تهران رفع شد.

اما رییس جمهور دونالد ترمپ، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های ایالات متحده را که در اثر این توافق لغو شده بود، از سرگرفت.

تنش بین واشنگتن و تهران در دوره ریاست جمهوری دونالد ترمپ افزایش یافت زیرا آقای ترمپ سعی داشت اسراییل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را با یک موضع سخت علیه ایران نزدیک کند.

XS
SM
MD
LG