لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به چین رو می آورند؛ روابط امریکا با طالبان نا مشخص است


وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین،‌ با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان، به تاریخ ۲۸ جولای در شهر تیانجین چین
وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین،‌ با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان، به تاریخ ۲۸ جولای در شهر تیانجین چین

مقام های قصر سفید گفته اند که تعامل ایالات متحده با حاکمان جدید افغانستان در حالی وارد مرحلهٔ نا مشخص شده است که واشنگتن تلاش می کند تا بیش از ۱۰۰ امریکایی را که هنوز هم در افغانستان به سر می برند،‌ از آن کشور تخلیه کند.

در عین حال،‌ مقام های طالبان گفته اند در حالی که حکومت جدید آنان که در حال شکل گیری است این گروه روابط خود را با چین و سایر کشور ها تقویت می‌کند.

سهیل شاهین، یکی از سخنگویان گروه طالبان، روز پنجشنبه در یک تویت نوشت که مقام های ارشد آن گروه با مقام های ارشد چینی گفتگو کرده اند.

به گفتهٔ این مقام طالبان،‌ معاون وزارت خارجهٔ‌ چین گفته است که آنان سفارت خود را در کابل حفظ می کنند،‌ روابط دو کشور در مقایسه به گذشته بهتر خواهد شد، افغانستان می تواند نقش عمده را در امنیت توسعهٔ منطقه بازی کند و چین کمک های بشری خود را برای افغانستان افزایش خواهد داد.

اما خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که بیجینگ تا حال در مورد تقویت روابط که سخنگوی طالبان از آن سخن گفته است،‌ تبصره نکرده اند.

یک مقام دیگر طالبان نیز در یک تویت نگاشته است که مقام های آن گروه نشست های دپلوماتیک با بریتانیا و آلمان داشته اند.

این در حالی است که قطر و ترکیه نیز آمادگی نشان داده اند که میدان هوایی کابل را دو باره فعال خواهند کرد.

با این حال،‌ جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، گفته است که ایالات متحده در حال حاضر ناظر وضعیت در افغانستان است تا دیده شود که حکومت غیر انتخابی افغانستان چگونه عمل می کند.

خانم ساکی گفته است که با وجود پایان یافتن حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان،‌ واشنگتن هنوز اهرم غیر نظامی را در اختیار دارد تا بر حکومت جدید افغانستان از آن استفاده کند. خانم ساکی از دسترسی طالبان به بازار های جهانی و فراهم آوری کمک های مالی برای افغانستان به عنوان اهرم غیر نظامی امریکا بر افغانستان نام برد.

سخنگوی قصر سفید گفته است که هیچ مقام حکومت فدرال از رییس جمهور ایالات متحده گرفته تا وزیران خارجه، دفاع و ادارات استخبارات امریکا نمی گویند که "طالبان بازیگران خوبی استند و به هیمن دلیل ایالات متحده برای به رسمیت شناختن طالبان عجله ندارد."

ند پرایس،‌سخنگوی وزارت خارجه امریکا، نیز گفته است که واشنگتن در قسمت فراهم آوری کمک ها به حکومت جدید افغانستان،‌ محتاطانه برخورد خواهد کرد.

آقای پرایس گفت:‌"کمک ها برای حکومت افغانستان زیر بررسی است. حال در وضعیتی قرار داریم که حکومت جدید تشکیل نشده است. در مرحله نخست نیاز داریم بیبنیم که حکومت تشکیل شود."

اما این مقام وزارت خارجه امریکا گفت که کمک های احتمالی ایالات متحده وابسته به اعمال حکومت آیندهٔ افغانستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG