لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: بیش از ۱۱۷هزار عودت‌کنندۀ افغان خدمات صحی دریافت کرده اند


سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی از ارایه خدمات صحی برای عودت‌کنندگان می‌گوید که از اول نومبر سال روان به بیش از ۱۱۷هزار مهاجر افغان که از پاکستان برگشته اند، خدمات مختلف بهداشتی ارایه شده است.

بر اساس این گزارش که جمعه اول دسمبر (۱۰ قوس)‌ نشر شد، از مجموع دریافت‌کنندگان صحی حدود ۳۰هزار را زنان و بیش از ۲۴هزار نفر را دختران تشکیل می‌دهند.

سازمان جهانی صحت گفته است: "این شامل ۷۰۲۶۰ نفر می‌شود که مشاوره مراقبت‌های بهداشتی اولیه را دریافت کردند. ۱۶۴۲۷ خدمات مراقبت‌های بهداشتی ثانویه دریافت کردند. ۷۵۶۹ نفر خدمات سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی دریافت کردند. ۷۴۸۲ نفر خدمات بهداشتی مادر، نوزاد و کودک دریافت کردند و ۲۳۶ خدمات مراقبت از تروما دریافت کردند".

به گفتۀ گزارش، تیم‌های این سازمان برای ارایه خدمات بهداشتی به عودت‌کنندگان در شرق، جنوب، جنوب‌شرق، غرب و مناطق مرکزی همکاری کرده اند که فعالیت‌های آنها شامل تهیه یک طرح اضطراری، برگزاری جلسات هماهنگی هفته‌وار و موقت با مسوولین مربوطه است".

همچنان سازمان جهانی صحت گفته است که در کشوری با سیستم مراقبت‌های بهداشتی شکنند، خطر ابتلا به بیماری‌های ساری، به ویژه فلج اطفال زیاد است.

این نگرانی در حالی است که هم‌اکنون پاکستان و افغانستان تنها دو کشوری اند که ویروس فلج اطفال در آن قربانی می‌گیرد. در سال روان میلادی شش واقعه مثبت پولیو در شرق افغانستان ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که در پاسخ به این مشکل، واکسیناسیون عودت‌کنندگان در مرزها و مسیرهای رفت و آمد را تقویت کرده است.

گزارش گفته است: "[سازمان جهانی صحت] از روز ملی ایمن‌سازی که در جنوب، شرق، جنوب شرق، شمال شرق و غرب (فراه و هرات) و مناطقی در کابل اجرا می‌شود، حمایت می‌کند. این کمپین در ۲۷ نومبر به مدت چهار روز آغاز شد که شامل واکسیناسیون عودت‌کنندگان در جوامع میزبان بود".

سازمان جهانی صحت گفته است که از اول تا ۲۵ نومبر حدود ۴۱۴هزار عودت‌کننده از گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک وارد افغانستان شده اند و تخمین می‌شود که بیش از ۱.۳ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان قبل از سپتمبر سال روان میلادی در پاکستان زیست داشتند که احتمالاً راهی افغانستان خواهند شد.

این سازمان گفته است که با تشدید زمستان سخت، کسانی که در حال بازگشت هستند، باید یک سفر طولانی از پاکستان را تحمل کنند تا به مرزها برسند، جایی که منابع محدودی به شمول غذا و آب، خدمات بهداشتی و درمانی و امکانات حفظ‌الصحه در دسترس است.

بر اساس گزارش این سازمان تقریباً ۴۸ درصد عودت‌کنندگان را زنان و ۲۴ درصد دیگر را کودکان کمتر از پنج سال تشکیل می‌دهند، دو قشری که آسیب‌پذیر اند.

سازمان جهانی صحت برای ارایه خدمات صحی به عودت‌کنندگان پیش از این ۱۰ میلیون دالر برای شش ماه درخواست کرده است. بر اساس گزارش این سازمان تا به امروز، فقط مبلغ ناچیز ۵۰۰هزار دالر دریافت شده است و هنوز هم ۹.۵ میلیون دالر بودجه کمبود است.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به تمام مهاجرین خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

وزارت خارجه پاکستان، از اخراج صدها هزار مهاجر غیرقانونی افغان از آن کشور دفاع کرده و گفته است که این تصمیم بر اساس قوانین مهاجرت تطبیق می‌شود و افرادی را هدف می‌گیرد که به گونۀ غیرقانونی در پاکستان زیست دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG