لینک های دسترسی

Breaking News

رییس سازمان جهانی صحت در مورد 'بحران وخیم صحی' افغانستان با طالبان صحبت کرد


تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت
تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت
رییس سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) تایید کرد که با سرپرست وزارت صحت طالبان در مورد "بحران وخیم صحی" و بحران بشری در افغانستان صحبت کرده است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس تایید کرد که روز سه شنبه با قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت طالبان، در ژینو،‌ پایتخت سویس، ملاقات کرد.

آقای عباد عضو هیات طالبان است که به ژینو سفر کرده است و قرار است این هیات با نمایندگان سازمان‌های غیر حکومتی در مورد دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و حقوق بشری صحبت کند.

سفر هیات طالبان در حالی به ژینو صورت گرفته است که تعامل این گروه با جامعهٔ بین المللی در حال گسترش است.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند،‌ این کشور همواره با هرج و مرج مالی، افزایش میزان بیکاری مواجه بوده است. توقف و یا کاهش کمک ها برای افغانستان در شش ماه گذشته، موجب بحران بشری در افغانستان شده است، کشوریکه از قبل به دلیل چندین دهه جنگ، ویران شده است.

آقای گیبریسوس در ماه سپتمبر ۲۰۲۱ میلادی نیز در کابل با اقای عباد ملاقات کرده بود. این مقام سازمان جهانی صحت گفت که پس از ملاقات نخست‌اش با آقای عباد، ارایهٔ خدمات صحی در افغانستان اندکی بهبود یافته، اما گفت که فراهم آوری خدمات صحی در آن کشور هنوز هم در وضعیت بسیار وخیم قرار دارد و بحران بشری در افغانستان هنوز هم جان انسان‌ها را با خطر مواجه می کند.

گیبریسوس گفت که با عباد در مورد نیازمندی های سکتور صحت، تقویت بخش صحت، آمادگی برای حالات اضطراری و آموزش کارمندان صحی به خصوص زنان صحبت کرده است.

آقای گیبریسوس گفت که افغانستان در حال حاضر نیاز جدی به وسایل تشخیص بیماری کووید-۱۹ دارد، به خصوص در وضعیت که نوع اومیکرون کروناویروس در سراسر جهان در حال افزایش است.

کنفرانس کمک‌های بشر دوستانه

یک هیات طالبان روز سه شنبه هشتم فبروری (۱۹ دلو) به میزبانی یک سازمان غیر حکومتی در ژنیو، پایتخت سویس، حضور پیدا کرد و هدف این سفر دسترسی به کمک‌های بشر دوستانه و بحث در مورد مسایل مرتبط به حقوق بشر خوانده شده است.

بنیاد فراخوان ژنیو (The Geneva Call) که برای محافظت از غیر نظامیان در جریان منازعه فعالیت می کند، از روز دوشنبه تا جمعه میزبان هیات طالبان در عقب در‌های بسته است. هدف این گفتگو‌ها ارسال کمک‌های بشری بدون موانع برای افغانستان عنوان شده است.

آقای گیبریسوس همچنین گفت که در جریان ملاقات‌اش با آقای عباد در مورد آموزش دختران در تمام سطوح به شمول تحصیلات عالی صحبت کرده است.

سازمان جهانی صحت از جامعه بین المللی خواسته است تا گفتگو با طالبان را ادامه بدهد تا از این طریق، مردم افغانستان مورد حمایت قرار بگیرد و ارایهٔ خدمات صحی برای افغانستان بهبود یابد.

این هیات طالبان قرار است با مقام‌های سویسی و سایر مقام‌های اروپایی و صلیب سرخ بین المللی ملاقات کند. اما یک سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ سویس تاکید کرده است که حضور هیات طالبان در آن کشور به معنی به رسمیت شناختن رژیم طالبان نیست.

XS
SM
MD
LG