لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان با موج جدید کروناویروس مواجه است


موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در افغانستان در حالی افزایش یافته است که تنها پنج شفاخانه در این کشور بیماران کووید۱۹ را برای مداوا می‌پذیرد و ۳۳ شفاخانه دیگر در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود داکتر، دارو و حتا امکانات تسخینی تعطیل شده‌اند.

داکتر محمدگل لیوال، رییس شفاخانهٔ افغان – جاپان که یگانه مرکز رسیدگی به بیماران کووید۱۹ برای بیش از چهار میلیون شهروند کابل محسوب می‌شود، می‌گوید که به همه چیز، از اکسیجن گرفته تا دارو نیاز دارند.

به گفتهٔ آقای لیوال در اواخر ماه جنوری روزانه یک تا دو بیمار کروناویروس در این شفاخانه بستری می‌شدند اما در دو هفتهٔ اخیر این تعداد به ۱۰ تا ۱۲ بیمار روزانه رسیده است.

در شفاخانۀ انتانی افغان – جاپان باوجودیکه دمای زمستان در طول روز به زیر صفر می‌رسد، کارمندان تنها می‌توانند ساختمان را در شب به دلیل کمبود مواد سوخت گرم کنند.

این شفاخانه ۱۰۰ بستر برای بیماران کووید۱۹ دارد که تمام بسترهای آن پر است و ظرفیت پذیریش بیماران بیشتر را ندارد.

آقای لیوال که در یک اتاق کنفرانس سرد صحبت می کرد، گفت: "وضعیت روز به روز بدتر می شود." او افزود که در جریان تسلط طالبان بر افغانستان که از نزدیک به شش ماه از آن می‌گذرد، کارمندان این شفاخانه فقط یک ماه حقوق دریافت کرده اند.

وضعیت اسفبار شفاخانه افغان – جاپان نشانه‌ای از بحران سیستم صحی افغانستان است. جامعه جهانی و سازمان‌های امدادرسان هشدار داده اند که سیستم صحی افغانستان که بیشتر بر کمک‌های خارجی متکی بود در پرتگاه سقوط قرار دارد.

پس از ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، جامعه جهانی جریان پول و کمک‌ها را به افغانستان قطع کرده و ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که برای کشوری که به شدت به کمک‌های خارجی وابسته بود عواقب ویرانگر دارد.

آقای لیوال گفت که موارد نوع اومیکرون کروناویروس به شدت در افغانستان رو به افزایش است، اما او اذعان کرد که این فقط یک حدس است زیرا این کشور هنوز کیت‌هایی را که به گونه خاص برای تشخیص نوع اومیکرون است، دریافت نکرده اند.

داکتر جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامهٔ طالبان گفت که قرار بود کیت‌های تشخیصیه نوع اومیکرون قبل از پایان ماه گذشته برسند. اما سازمان جهانی صحت اکنون می گوید که افغانستان این کیت ها را تا پایان ماه فبروری دریافت خواهد کرد.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که لابراتوارهای عمومی در افغانستان از ۳۰ جنوری تا پنج فبروری ۸۴۹۶ نمونه را آزمایش کرده که تقریباً نیمی از آن مثبت بودند.

براساس ارقام سازمان جهانی صحت تا روز سه شنبه هشتم فبروی، افغانستان ۱۶۷ هزار موارد ابتلا و ۷۴۴۲ مورد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را ثبت کرده است.اما کارشناسان صحی می‌گویند که به دلیل عدم راپوردهی، آمار ابتلا و مرگ و میر به مراتب بیشتر از این است.

در همین حال وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که در حال حاضر، روند تطبیق واکسین کووید۱۹ در سراسر این کشور جریان دارد و روزانه تا ۱۱هزار نفر این واکسین را دریافت می‌کنند.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، ۳۷۷ مرکز واکسیناسیون در مرکز و ولایات فعال است که از این میان، ۱۶ مرکز آن در کابل فعالیت دارد.

آقای هژیر افزود که از آغاز تطبیق واکسین کووید۱۹ در این کشور، تا کنون بیش از هشت میلیون نفر واکسین دریافت کرده و تلاش‌ها در این زمینه جریان دارد.

او تاکید کرد با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تاکنون ۳.۶ میلیون نفر واکسین شده اند. سخنگوی وزارت صحت تاکید کرد که آنان تلاش‌های شان را برای تطبیق واکسین کووید۱۹ در این کشور افزایش داده اند.

XS
SM
MD
LG