لینک های دسترسی

Breaking News

بحران صحت در افغانستان؛ 'روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ نوزاد می‌میرند'


سازمان جهانی صحت گفته است که ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیازمند اند.
سازمان جهانی صحت گفته است که ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیازمند اند.

سازمان جهانی صحت از ادامه وضعیت ناگوار صحت در افغانستان هشدار داده و گفته است که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ نوزاد به دلیل مرگ و میر قابل پیش‌گیری در این کشور جان می‌بازند.

این سازمان ناوقت روز یک‌شنبه نهم جون (۲۰ جوزا) با نشر گزارشی گفت که شدیدترین عواقب بحران صحی کنونی در افغانستان را زنان و کودکان متحمل می‌شوند.

در گزارش آمده است: "به طورغم انگیز، مرگ و میر قابل پیش‌گیری، هر روز جان ۲۴ مادر را می گیرد و روزانه ۱۶۷ نوزاد به دلایل قابل پیش‌گیری جان خود را از دست می‌دهند."

سازمان جهانی صحت همچنان گفته است که نیازها به کمک‌های بشری در افغانستان به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است که بر اساس معلومات آن، از ۱۸.۴ میلیون نفر در قبل از ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی، به ۲۳.۷ میلیون نفر در سال جاری افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش تاکید شده است که بخش قابل توجهی از این جمعیت – حدود ۹.۵ میلیون نفر که در دست‌کم ۲۰ هزار روستا زندگی می‌کنند - دسترسی محدودی به ابتدایی‌ترین خدمات صحی دارند و یا اصلاً دسترسی به آن ندارند.

سازمان صحی جهان افزوده است: "افغانستان همچنان با یک بحران بشری پایدار دست و پنجه نرم می‌کند که با مشکلات متعددی مواجه است. شهروندان افغانستان یک سیستم صحی ناپایدار را تحمل می‌کنند و شب‌ها و روزها با کمبود مواد غذایی و سو تغذیه مواجه استند."

به گفتۀ این سازمان در حال حاضر، حدود ۱۸ میلیون نفر در افغانستان وابسته به کمک‌های صحی بشردوستانه اند.

بسته‌شدن صدها مرکز صحی

سازمان جهانی صحت گفته است که به دلیل کاهش کمک‌های بین‌المللی به بخش صحی در افغانستان، ۴۲۸ مرکز صحی ثابت و سیار در جریان سال گذشتۀ میلادی در این کشور تعطیل شدند.

به گفتۀ این سازمان، توقف فعالیت این مراکز بهداشتی، تاثیر مخربی بر دسترسی بیش از سه میلیون افغان به مراقبت‌های صحی، به شمول ۶۰۰ هزار کودک زیرسن پنج سال و بیش از ۲۴۰هزار زن باردار و شیرده داشته است.

سازمان جهانی صحت تاکید کرده که برای حفظ دستاوردها در این بخش، به ۳۵۲ میلیون دالر اضافی برای تکمیل بودجۀ کلی ۴۲۳ میلیون برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نیاز است.

این سازمان بار دیگر هشدار داده است که به دلیل کمبود بودجه، ۳۱۰ مرکز صحی به شمول شفاخانه‌ها در افغانستان، با کاهش خدمات و عدم حمایت مواجه خواهند شد.

پیش از این، اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته بود که در سال روان میلادی، ۱۷.۹ میلیون نفر در افغانستان به خدمات بهداشتی نیاز خواهند داشت، اما ۱۲.۸ میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های نهادهای امدادرسان صحی قرار خواهند گرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG