لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: نوع دلتای کروناویروس بر جهان چیره شده است


سازمان جهانی صحت می‌گوید که نوع دلتای کروناویروس بیشتر از دیگر گونه‌های این ویروس شایع شده و بیشترین افراد را در سراسر جهان مصاب کرده است.

ماریا ون کرکهوف، رییس فنی سازمان جهانی صحت در امور کووید۱۹ روز سه شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) گفت: در حال حاضر کمتر از یک در صد نوع الفا، بیتا و گاما در حال گردش است. عمدتاً نوع دلتا در سراسر جهان شایع است."

به گفتهٔ خانم وان کرکهوف، نوع دلتا قابلیت سرایت سریع را دارا بوده و از این جهت جایگزین انواع دیگر در سراسر جهان شده است.

در همین حال جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از برنامۀ واکسیناسیون ۷۰ در صد جمعیت جهان تا سال آینده استقبال کرده و قرار است اهدای جهانی واکسین کووید۱۹ امریکا را دوبرابر کند.

آقای بایدن این تعهد را ضمن میزبانی از نشست واکسیناسیون جهانی که روز چهار شنبه ۲۲ سپتمبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و به منظور تشویق بیشتر کشورهای سرمایه‌دار برای تلاش در کنترول بیماری کووید۱۹ دایر می‌گردد، اعلام خواهد کرد.

رهبران جهان ، گروه‌های امدادرسان و سازمان جهانی صحت همواره از کند بودن برنامهٔ واکسیناسیون جهانی و نابرابری دسترسی به واکسین بین ساکنان کشورهای ثروتمندو فقیر انتقاد کرده اند.

به گفته دو مقام ارشد دولت آقای بایدن که نخواستند نامشان در این گزارش ذکر شود، با این تعهد اهدای سالانهٔ واکسین ایالات متحده تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱.۱ میلیارد دوز خواهد رسید.

تاکنون ایالات متحده کم از کم ۱۶۰ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را به ۱۰۰ کشور توزیع کرده است که بیشتر از مجموع کمک‌های سایر کشورهای جهان می‌باشد.

در همین حال مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در ایالات متحده برای اولین بار پس از ماه مارچ به طور متوسط به بیش از ۱۹۰۰ نفر در روز افزایش یافته است.

کارشناسان صحی می گویند که اکثر بیماران و جان باختگان افرادی اند که تا کنون واکسین کووید۱۹ را دریافت نکرده اند.

در حال حاضر، نزدیک به ۶۴ درصد جمعیت ایالات متحده حداقل یک دوز واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند. اما براساس گزارش پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده آمار مرگ و میر روزانه در دو هفته گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است و از ۱۳۸۷ نفر در روز به ۱۹۴۷ نفر رسیده است.

تعداد امریکایی های واجد شرایط واکسین که هنوز واکسین نگرفته اند بیش از ۷۰ میلیون نفر اعلام شده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا چهار شنبه ۲۲ سپتمبر شمار مجموعی مبتلایان کووید۱۹ در جهان به بیش از ۲۲۹ میلیون و ۶۹۸ هزار و مرگ و میر ناشی از این بیماری به بیش از چهار میلیون و ۷۱۱ هزار مورد رسیده است.

XS
SM
MD
LG