لینک های دسترسی

Breaking News

جلوگیری از 'فروپاشی نظام صحی' افغانستان؛ ملل متحد ۴۵ میلیون دالر کمک می‌کند


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که به هدف جلوگیری از سقوط سیستم صحی افغانستان، این سازمان ۴۵ میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند.

مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های اضطراری بشردوستانه این سازمان روز چهارشنبه ۲۲ ستمبر (۳۱ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این کمک مالی از بودجۀ مرکزی صندوق کمک‌های اضطراری ملل متحد تامین می‌شود.

آقای گریفیتس افزوده که در حال حاضر، دوا، تجهیزات طبی و مواد سوخت در افغانستان رو به تمام شدن است و از مدتی به این‌سو، حقوق ماهوار کارمندان صحی در این کشور پرداخت نمی‌شود.

او اضافه کرده است که برهم خوردن سیستم ارایه خدمات صحی افغانستان فاجعه‌بار خواهد بود و ممکن دسترسی مردم به نیازهای اولیۀ بهداشتی در این کشور به ویژه بیماران شدید قطع شود.

بر اساس معلومات معاون منشی عمومی ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های اضطراری بشردوستانۀ این سازمان، قرار است این کمک مالی در اختیار سازمان صحی جهان و صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) قرار داده شود تا امکانات صحی را در مراکز صحی و شفاخانه‌های کووید۱۹ در افغانستان حفظ کند.

در اعلامیه همچنین آمده است که سازمان ملل متحد برای کمک به مردم افغانستان متعهد است. این در حالی است که تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت در سفر اخیرش به کابل گفت که با قطع کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، ممکن ۲۳۰۰ مرکز صحی در این کشور از فعالیت باز بماند.

آقای ادهانوم پس از دیدار با مقام‌های طالبان افزود که در حال حاضر افغانستان با کمبود دوا، تجهیزات طبی و کارکنان مسلکی طبی مواجه است که این وضعیت منجر به جان باختن بیشتر بیماران در این کشور خواهد شد.

XS
SM
MD
LG