لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: اروپا اکنون به مرکز کووید۱۹ مبدل شده است


رییس بخش اروپا در سازمان جهانی صحت گفته است که این قاره با داشتن ۵۹ درصد واقعات جهانی کووید۱۹ اکنون به مرکز همه‌گیری کروناویروس در جهان مبدل شده است.

هانس کلوگه روز پنجشنبه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) در یک کنفرانس مجازی خبری در شهر کوپنهاگن دنمارک گفت که واقعات موجود سرایت کروناویروس در ۵۳ کشور اروپایی مایۀ نگرانی عمیق است.

آقای کلوگه افزود که شیوع شکل دلتای کروناویروس سبب افزایش واقعات این بیماری در اروپا شده و قریب است که ریکارد جدید شیوع این بیماری در اروپا ثبت شود. او گفت که در یک هفتۀ گذشته شمار کسانی که به دلیل ابتلا به کووید۱۹ در شفاخانه‌های اروپا بستری می‌شوند، بیش از دو برابر شده است.

رییس بخش اروپا در سازمان جهانی صحت گفت که واقعات کووید۱۹ در بین همه‌ گروه‌های سنی در اروپا رو به افزایش است که به گفتۀ وی افزایش آمار ابتلای سالمندان مایۀ بیشترین نگرانی است، زیرا به گفتۀ وی بیشتر افراد به شکل وخیم بیماری مبتلا شده و ۷۵ درصد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ میان افراد ۶۵ سال و سالمندتر از آن ثبت شده است.

این مقام سازمان جهانی صحت به استناد آمار موجود پیش بینی کرد که اروپا ممکن تا اول فبروری سال آینده شاهد کم از کم ۵۰۰ هزار مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید۱۹ باشد. او میزان نابرابر تطبیق واکسین کووید۱۹ در کشورهای اروپایی و نیز رفع محدودیت‌ها برای جلوگیری از انتشار این ویروس را عامل دیگر افزایش واقعات جدید بیماری خواند.

در حالیکه حدود یک میلیارد دوز واکسین کووید۱۹ در کشورهای اروپایی توزیع شده است، تنها ۴۷ درصد جمعیت آن قاره به کلی واکسین شده اند. آقای کلوگه گفت که در هشت کشور اروپایی کم از کم ۷۰ درصد مردم واکسین شده اند، حالانکه در شماری از کشورهای این قاره کمتر از ده درصد جمعیت واکسین شده اند.

او از کشورهای اروپایی خواست تا پوشش واکسین کووید۱۹ را به ویژه در میان گروه‌های آسیب‌پذیر به شمول سالمندان افزایش دهند و نیز کشورهایی را که میزان بلند تطبیق واکسین را گزارش داده اند، به فراهم آوری واکسین به کشورهایی ترغیب کرد که در آن میزان تطبیق واکسین بسیار پایین است.

افزون بر این، این مقام سازمان جهانی صحت گفت که تطبیق واکسین زمانی بیشترین موثریت را دارد که با دیگر تدابیر از جمله رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک به همراه باشد. او تاکید کرد که با رعایت این تدابیر به ویژه پوشیدن ماسک، از مرگ کم از کم ۱۸۸ هزار نفر تا سه ماه آینده جلوگیری خواهد شد.

آمار رسمی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که موارد ابتلا به کووید۱۹ در این کشورها در یک و نیم ماه اخیر سیر صعودی داشته است. خبرگزاری فرانس‌پرس با گرد آوری این آمار گزارش داده است که در شش هفتۀ اخیر، کم و بیش ۲۵۰ هزار مورد جدید ابتلا و ۳۶۰۰ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ در اروپا ثبت شده است.

آمار نشان می‌دهد که در یک هفتۀ اخیر، روسیه با ۸۱۶۲ مورد، اوکراین با ۳۸۱۹ و رومانیا با ۳۱۰۰ مورد، بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را ثبت کرده اند.

XS
SM
MD
LG