لینک های دسترسی

Breaking News

ذرات پلاستیکی موجود در آب آشامیدنی خطر زیاد ندارد - پژوهش


سازمان جهانی صحت گفته است که مایکروپلاستیک‌ها یا ذرات کوچک پلاستیکی موجود در آب آشامیدنی – در حد کنونی – برای سلامت انسان خطرناک نیست، اما تاکید کرده است که برای تامین اطمینان مصرف‌کنندگان، مطالعات بیشتری باید صورت گیرد.

نتایج پژوهش جدید سازمان جهانی صحت نشان داده است که مایکروپلاستیک‌ها در آب‌های آشامیدنی، فاضل‌آب، غذا، هوا، سیستم‌های آبرسانی و حتا بوتل‌های آب تصفیه شده وجود دارد.

چندی پیش، پژوهش‌هایی در مورد زیان‌های ذرات کوچک پلاستیکی موجود در آب آشامیدنی داخل بوتل‌ها یا سیستم‌های آبرسانی، نگرانی عامه را بر انگیخت. اما یافته‌های جدید سازمان جهانی صحت شاید از این نگرانی‌ها بکاهد.

ماریا نیرا، رییس بخش صحت عامه در سازمان جهانی صحت ضمن تاکید بر کاهش زبالۀ پلاستیک در جهان گفت: "باید تاثیرات مایکروپلاستیک‌ها به گونۀ فوری دانسته شود، زیرا در همه جا وجود دارند...معلومات محدود ما نشان می‌دهد که مایکروپلاستیک‌ها در حد موجود، خطر صحی را متوجه صحت نمی‌کند".

به گفته سازمان جهانی صحت، مایکروپلاستیک‌ها عمدتا از راه فاضلاب وارد آب می شوند. شواهد نشان داده است که این ذارت کوچک پلاستیکی در بوتل‌های آب آشامیدنی نیز وجود دارد که دلیل عمدۀ آن روش بسته بندی و پرکاری این بوتل‌ها خوانده شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که قطر بیشتر این ذرات بیش از ۱۵۰ مایکرومتر است و از بدن دفع می شود؛ اما امکان دارد که ذرات پلاستیکی کوچکتر از این اندازه، از طریق روده‌ها جذب شده و وارد انساج بدن شود.

XS
SM
MD
LG