لینک های دسترسی

Breaking News

چرا ملاله یوسفزی در مراسم جوایز اسکار گوشواره‌های ملکه ثریا را پوشید؟‌


ملاله یوسفزی،‌ برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، در نود و پنچمین دور مراسم جوایز اسکار
ملاله یوسفزی،‌ برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، در نود و پنچمین دور مراسم جوایز اسکار

ملاله یوسفزی، یکی از فعالان آموزش دختران و برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، در نود و پنجمین دور مراسم جوایز اسکار، گوشواره‌ای را پوشیده بود که در گذشته متعلق به ملکه ثریا طرزی، همسر شاه امان‌الله خان، بود.

بنیاد ملاله در ایمیلی به صدای امریکا تایید کرد گوشواره‌هایی که در نود و پنجمین مراسم جواز اسکار به گوش خانم یوسفزی بود، متعلق به ملکه ثریا طرزی و ساخت شرکت فرد لیتون است که در دهۀ ۱۹۲۰ میلادی ساخته شده بود.

در این ایمیل نگاشته شده است: "[گوشواره‌ها] متعلق به ملکه ثریا طرزی و قهرمان تغییر در افغانستان است که فعالانه برای آموزش زنان افغانستان تلاش می کرد. وزیر معارف بود. او بعداً آنها را [گوشواره‌ها را] به دخترش شاهدخت افغانستان،‌عابده بی‌بی، داد. تصاویری از هر دو زن وجود دارد که آنها را در دهه ۱۹۳۰ پوشیده بودند.''

تا کنون مشخص نشده است که ملاله یوسفزی چگونه و از کجا به زیورات ملکۀ فقید افغانستان دست یافته است.

هدف از پوشیدن زیورات ملکه

ضیاالدین یوسفزی، پدر ملاله و یکی از بنیانگذاران بنیاد ملاله، در ایمیل به صدای امریکا نگاشته است که دخترش با پوشیدن گوشواره‌های متعلق به ملکه ثریا دو هدف را دنبال می‌کرد.

آقای یوسفزی گفت:‌ "یکی ملاله می‌خواست که به تاریخ افغانستان و پشتون‌ها عزت و احترام قایل شود. ملکه ثریا در دههٔ دوم قرن ۲۰ یکی از چهره‌هایی بود که برای حقوق اساسی زنان از جمله تعلیم، حق کار و آزادی زنان مبلغ، مبارز بزرگ و قهرمان بود. یکی از اهداف نشان دادن عملکرد‌های ملکه ثریا بود."

به گفتهٔ‌ یوسفزی، وضعیت کنونی زنان و دختران در افغانستان، دلیل دومی است که ملاله گوشواره‌های ملکه ثریا را در مراسم جوایز اسکار پوشید.

او گفت، برخلاف فعالیت‌های ملکه ثریا که برای حقوق اساسی زنان از جمله تحصیل، آموزش و آزادی آنان متمرکز بود، یک قرن پس، حکمرانان کنونی افغانستان، زنان و دختران را از همه حقوق اساسی شان محروم کرده است.

به گفتهٔ آقای یوسفزی، بیست میلیون زن امروز در حکومت بالفعل طالبان از حقوق اساسی خود در افغانستان محروم استند، دقیقاََ بر خلاف رویا هایی که غازی امان‌الله و یا ملکه ثریا بر سر داشتند.

او گفت که دخترش با پوشیدن گوشواره‌های ملکه ثریا "پیام قوی" را رسانده و دو وضعیت متضاد را بازتاب داد: "یکی فعالیت ملکه ثریا که در آغاز دههٔ سوم قرن ۲۰ برای حقوق اساسی زنان از جمله آموزش، کار و‌ آزادی زنان متمرکز بود و دوم،‌ یک قرن پس از، آنچه امروز افغانستان با آن مواجه است، وضعیتی که زنان و دختران نه تنها از حق کار و تحصیل محروم شده اند، بلکه آنان حتا به تنهایی نمی‌توانند جایی رفت و آمد کنند."

ملاله که اکنون ۲۵ سال عمر دارد، از نوجوانی و زمانیکه در ساحۀ سوات ایالت خیبرپشتونخواه متعلم مکتب بود، در زمینه آموزش دختران فعال بود.

زمانیکه طالبان مانع رفتن دختران به مکاتب در سوات شدند، ملاله با نام مستعار گل مکی، در صفحات مجازی برضد طالبان مقاله می‌نوشت.

ملاله در سال ۲۰۱۲ هدف حملهٔ طالبان قرار گرفت و به شدت از ناحیهٔ سر زخمی شد که بعد از تداوی ابتدایی،‌ جهت معالجه به بریتانیا منتقل گردید.

پس از آنکه ملاله در بریتانیا تداوی شد، فعالیت‌هایش برای توانمندسازی زنان و آموزش دختران بیشتر شد و در نهایت در سال ۲۰۱۴ به طور مشترک با کیلاش ستیارتی، فعال حقوق کودکان و پیرو فلسفۀ عدم تشدد مهاتما گاندی، برندهٔ جایزه صلح نوبل شد.

XS
SM
MD
LG