لینک های دسترسی

Breaking News

دوصد روز انسداد؛ تقاضا از طالبان: مکاتب دخترانه را باز کنید


مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان امروز پنجم اپریل (۱۶ حمل) یک بار دیگر در حالی زبان‌زد همگان شد که بر اساس گزارش‌ها ۲۰۰ روز است که دختران افغان از دسترسی به آموزش محروم مانده اند؛ مدتی که شماری آنرا "۲۰۰ روزتاریک" خوانده و از حکومت طالبان خواسته اند تا دروازه‌های مكاتب را به روی دختران باز کنند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) یک بار دیگر اقدام حکومت طالبان برای مسدود نگهداشتن مکاتب را "تکان دهنده" خواند.

یوناما در صحفهٔ تویتراش نگاشته است که حکومت طالبان یگانه رژیمی در کرهٔ زمین است که نمی‌گذارد دختران تحصیل کنند.

حکومت طالبان برخلاف تعهدات‌اش در روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند؛ اقدامی که واکنش‌های تند بین المللی را در پی داشت.

ملیسا فلیمینگ، مسوول روابط جهانی ملل متحد در امور ترویج صلح، ثبات و عدالت گفته است که مسدود ماندن مکاتب دختران یک "حقیقت غم انگیز و هولناک" است.

حکومت طالبان گفته است که فراهم‌شدن شرایط مطابق شریعت و ایجاد فضا مطابق رسم و رواج و فرهنگ افغانی دو دلیل عمدهٔ است که تا اکنون سبب عدم گشایش مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران شده است.

ضیاالدین یوسفزی، پدر ملاله یوسفزی، برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل در صفحهٔ تویتراش نگاشته است: "دوصد روز تاریکی. روز‌های که به یک شب طولانی مبدل شده است. بگذارید شفق ظهورکند. بگذارید روشنی باشد. معارف روشنی است."

ایالات متحده، ملل متحد، اتحادیهٔ اروپا، سازمان عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر و سایر تاسیسات بین المللی از گروه طالبان خواسته اند تا دوازه‌های مکاتب را به روی دختران بگشایند.

مطیع الله ویسا، فعال معارف و مدافع حقوق بشر در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که دختران افغان از ۲۰۰ روز به اینسو در تاریکی نگهداشته شده اند.

او همچنان نگاشته است که یگانه راه تامین حقوق دسترسی به آموزش دختران، برآمدن به جاده ها است.

وزارت معارف طالبان تا اکنون دلیل واضحی برای این اقدام ارایه نکرده است، اما پیش از این سهیل شاهین، یکی از مقام‌های این گروه گفته بود که پیش از باز شدن مکاتب باید به برخی از "مشکلات عملی" رسیدگی صورت گیرد.

محسن امین، نویسنده و پژوهشگر افغان در صحفهٔ تویتراش نگاشته است که این تصمیم "ویرانگر نومیدی را در میان افغان‌ها تشدید کرده است".

او افزوده است که به نظر می‌رسد رهبران طالبان توان متقاعد ساختن چند عالمی را ندارند که از سایر مردم منزوی اند.

طالبان هنوز به واکنش‌های ملی و بین‌المللی در زمینۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران پاسخ نداده است، اما تحت حاکمیت قبلی این گروه از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان از حق کار و تحصیل محروم بودند.

XS
SM
MD
LG