لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات زنان برای خریدن لباس‌های زیر از فروشندگان مرد


زنان در شهر کابل، پایتخت افغانستان، می‌گویند که به دلیل نبود فروشندگان زن، برای خرید لباس‌های زیر با مشکلات جدی روبرو هستند. بیشتر فروشندگان مرد هستند و در اکثر مواقع هنگام خرید نیازمندیهایشان با آزار و اذیت جنسی مواجه می‌شوند.

درسالهای اخیر تعدای از بانوان با توجه به نیاز بازار به فروشندگان زن در بعضی از فروشگاه‌ها، لوازم آرایشی و لباس می‌فروشند، اما تعداد آنها اندک و انگشت شمار است.

زهره، یکی از زنانی است که در یکی از فروشگاه‌های بزرگ در کابل، دکان کوچکی برای خودش باز کرده و لباس و وسایل زنانه می‌فروشد. او می‌گوید که یک و نیم سال می‌شود که دکانش را باز کرده است.

زهره می‌گوید که آزار و اذیت زنان هنگام خرید لباس از سوی فروشندگان مرد، باعث شد که او به فکر بازکردن یک دکان بیفتد و لباس و وسایل زنانه به فروش برساند.

او از وضعیت کارش راضی است و می‌گوید روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ مشتری دارد که شمار زیادی از آنها دختران جوان هستند.

خانم زهره می‌گوید که در اوایل خانواده‌اش با او موافق نبودند و باور نداشتند که او بتواند یک دکان را مدیریت کند و موفق شود، اما اکنون همه شان باور کرده‌اند و به او اعتماد دارند.

زهره به زنان توصیه می‌کند که از شکست نترسند و وارد بازار شوند؛ تا هم مکان امن برای خرید برای دیگر زنان فراهم شود و هم خود آنها بتوانند از نظر مالی مستقل شده و به خانواده‌های خود کمک کنند.

ترس از خرید لباس زیر از فروشندگان مرد

هرچند که فروش لباس و وسایل زنانه توسط مردان در شهر کابل عادی است، اما در بسیاری مواقع زنان از آزار و اذیت فروشندگان در امان نمانده و باعث شده است که آنها نتوانند با آرامش خاطر لباس‌های مورد نیازشان را از فروشندگان مرد تهیه کنند.

مرضیه، ۳۶ ساله است و بیش از ۱۵ سال است که در شهر کابل زندگی می‌کند. او می‌گوید یکبار هنگام خرید لباس زیر، مرد فروشنده او را آزار داد و بعد از آن هیچ وقت جرات نکرده که به تنهایی وارد دکانهایی که مردان فروشنده هستند، شود.

مرضیه اضافه می کند که بسیاری از مردانی که لباس زیر زنانه می‌فروشند، هنگام خرید از زنان سئوالات خصوصی درباره اندازه سینه و یا باسن آنها می‌پرسند و با تعریف های زننده در مورد اندام زنان باعث آزار جنسی می شوند.

ولی محمد یکی از فروشندگان لباس زیر زنانه در یکی از فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل است. او تأیید می‌کند که شماری از مردان فروشنده، زنان را اذیت می‌کنند، اما می‌گوید که این "یک فرهنگ غلط است".

این دکان دار می‌گوید که همیشه به مشتری‌هایش می‌گوید که اگر جنسی را که می‌خرند اندازه شان نبود، می‌توانند پس بیاورند؛ بخاطر اینکه لباس زیر را کسی نمی‌تواند در داخل دکان آزمایش کند.

زنان نیز تأکید می‌کنند که مردان باید به آنها به عنوان یک مشتری، احترام بگذارند و از آزار و اذیت آنها هنگام خرید لباس زیرپرهیز کنند.

XS
SM
MD
LG