لینک های دسترسی

Breaking News

فرصت کاری در افغانستان محدود شده و بیکاری افزایش یافته است – نظرسنجی


یک نظرسنجی بانک جهانی در افغانستان نشان می‌دهد که محدود شدن فرصت‌های کاری و افزایش بیکاری، بسیاری مردم را متاثر ساخته و آنان با نبود امنیت غذایی و عدم دسترسی به خدمات اساسی مواجه اند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی که سه‌شنبه ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) نشر شد "جمعیت افغانستان هنوز به گونه نسبی قادر به دریافت فرصت‌های کار و دسترسی به برخی خدمات عمومی کلیدی استند؛ اما وضعیت نهایت دشوار و شکننده است."

این نظرسنجی در خزان سال ۲۰۲۱ میلادی به هدف ارزیابی تغییرات شرایط اولیۀ زندگی مردم در نخستین روزهای به قدرت رسیدن طالبان انجام شده است.

افزایش بیکاری

بر اساس این نظرسنجی تعداد افرادی که در جستجوی کار اند، در مناطق روستایی و شهری در افغانستان به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته و نیز فرصت‌های کاری در این کشور محدود و میزان بیکاری رو به افزایش است.

بانک جهانی افزوده است که میزان فرصت‌های کاری در سکتور دولتی به دلیل کاهش در خدمات امنیتی و مشاغل این ادارات افت چشم‌گیر داشته است.

گزارش حاکی است که کارمندان و کارگران شاغل در تمام بخش‌ها و مناطق دوردست افغانستان از کاهش قابل توجه عواید شان ابراز نگرانی کرده اند.

نبود امنیت غذایی

در این نظر سنجی بانک جهانی آمده است که میزان خانواده‌هایی که قادر به تامین نیازهای اولیۀ غذایی و غیرغذایی نیستند به ۷۰ درصد در افغانستان افزایش یافته در حالی که در ماه می ۲۰۱۹ میلادی، این رقم به حدود ۳۵ درصد می‌رسید.

بانک جهانی افزوده که بسیاری خانواده‌ها در افغانستان با کاهش زیادی در کیفیت و کمیت موادغذایی مصرفی مواجه اند که این وضعیت با گذشت هر روز، رو به افزایش است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید بشری مواجه شده است. روز گذشته سازمان ملل متحد گفت که با وجود تلاش‌ها برای کمک به نیازمندان در افغانستان، هنوز هم ده‌ها هزار نفر در این کشور مصوونیت غذایی نداشته و سو تغذیۀ حاد زندگی آنان را تهدید می‌کند.

بر اساس معلومات این سازمان در حال حاضر میزان گرسنگی از ۱۴ میلیون در سال ۲۰۲۱ به ۲۳ میلیون در سال جاری افزایش یافته و این وضعیت بسیاری خانوادها را مجبور کرده به اقدامات نا امیدکنندۀ چون حذف وعده‌های غذایی یا گرفتن قرضه‌های بی‌سابقه متوسل شوند.

آموزش و پرورش

در نظرسنجی بانک جهانی از افزایش حضور شاگردان دختر و پسر در مکاتب در مناطق روستایی و شهری افغانستان ابراز امیدواری شده است.

به گفته این بانک یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در سطح دورۀ ابتدایی در مقایسه با خزان سال ۲۰۱۹ میلادی، شمار دختران به گونۀ بی‌سابقه در مکاتب افغانستان افزایش یافته است.

هرچند بانک جهانی ارقامی در این بارۀ ارایه نکرده، اما گفته است که حضور دختران در مکاتب ساحات دوردست افزایش یافته، در حالیکه در سال ۲۰۱۹ میلادی، حضور دختران در مکاتب به دلیل مشکلات امنیتی بسیار کمرنگ بود.

بانک جهانی افزوده است: "در مناطق شهری، میزان خانواده‌هایی که دختران شان را به مکتب می‌فرستند، درحد ۵۳ در صد باقی مانده است."

دسترسی به خدمات صحی

بانک جهانی می‌گوید که ۹۴ درصد مردم در ماه‌های اکتوبر و دسمبر سال گذشته به مراقبت‌های صحی و خدمات بهداشتی در افغانستان دسترسی داشته اند.

بر اساس نتایج نظرسنجی بانک جهانی، سکتور دولتی و خصوصی در عرضۀ خدمات صحی نقش اساسی را در شهرها و نقاط دور افتاده داشته اند. به گفتۀ بانک جهانی سکتور خصوصی در سال گذشتۀ میلادی، به بیش از نیمی از افراد نیازمند در افغانستان خدمات بهداشتی ارایه کرده است.

بانک جهانی همچنین تاکید کرده که در حال حاضر، عرضه خدمات صحی در افغانستان به گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته و هشدار داده که اگر معاشات کارمندان خدمات ملکی پرداخت نشود و امنیت غذایی بهبود نیابد، میزان دسترسی مردم به خدمات اساسی بهداشتی به گونه فراگیر و سریع کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG