لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: قصد خروج از افغانستان را نداریم


برنامه جهانی غذا (WFP) بر بازگشت کارمندان زن به روند کمک‌رسانی در افغانستان تاکید می‌کند و می‌گوید که این سازمان قصد خروج از این کشور را ندارد.

برنامه جهانی غذا ناوقت چهارشنبه سوم می (۱۳ ثور) در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که این ادارۀ ملل متحد در شش دههٔ گذشته کمک‌های غذایی را به افغان‌ها فراهم کرده است و به کمک‌هایش ادامه خواهد داد.

این ادارۀ ملل متحد گفته است: "ما قصد خروج از کشور را نداریم. برنامه جهانی غذا بر ماندن و ارایه کمک در افغانستان متمرکز است، جایی که گرسنگی هنوز جان ۱۵ میلیون افغان را تهدید می‌کند. خروج از این کشور به معنای در معرض خطر قراردادن افغان‌ها به ویژه زنان و کودکان است".

پس از ممنوعیت کار زنان افغان در اداره‌های سازمان ملل متحد از سوی حکومت طالبان در آغاز ماه اپریل، اچیم ستاینر، رییس برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد، هشدار داد که اگر طالبان این محدودیت‌ها را لغو نکنند، آن اداره آماده خواهد شد تا تصمیم "دلخراش" را برای خروج از افغانستان بگیرد.

پس از این تصمیم حکومت طالبان، به روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، نمایندگان ویژه بیش از ۲۰ کشور برای افغانستان به دعوت انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، در دوحه، پایتخت قطر، در مورد وضعیت کنونی افغانستان بحث کردند.

در پایان این نشست، منشی عمومی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که محدودیت‌های طالبان بر زنانی که برای ملل متحد و ساز‌مان‌های غیرحکومتی ملی و بین‌المللی در افغانستان کار می‌کنند، غیر قابل پذیرش است.

او افزود: "اجازه بدهید واضح بگویم، ما هیچ زمانی در مقابل حملات سیستماتیک بی‌سابقه علیه حقوق زنان و دختران خاموش نخواهیم شد. ما همیشه زمانی صدا بلند خواهیم کرد که میلیون‌ها زن و دختر خاموش ساخته می‌شوند و از صحنه حذف می‌شوند."

انتونیو گوتیرش این محدودیت‌ها را بر اساس حقوق بشر و قوانین بین‌المللی نقض آشکار مکلفیت‌های افغانستان خواند.او گفت که سازمان ملل متحد در برابر مردم افغانستان متعهد خواهد ماند.

گوتیرش گفت که وضعیت افغانستان بزرگترین بحران بشری امروز در جهان است، زیرا ۹۷ در صد جمعیت این کشور در فقر زندگی می‌کند؛ دوسوم نفوس برای بقا به معاونت‌های بشری نیاز دارند و شش میلیون کودک، زن و مرد در یک قدمی وضعیت قحطی مانند قرار دارند و کمک‌ها به این کشور در حال کاهش است.

برنامه جهانی غذا نیز می‌گوید که اعتقاد راسخ دارد که زنان می‌توانند کمک‌های بشردوستانه را به نحو احسن به زنان ارایه دهند و بازگشت زنان به روند کمک‌رسانی در اولویت است و برای این منظور در همه سطوح تلاش خواهد کرد.

این ادارۀ ملل متحد گفته است: "محدودیت‌های کار زنان در روند امدادرسانی، امور کمک‌رسانی بشردوستانه در افغانستان را به شدت تهدید می‌کند.با این حال، بزرگترین تهدید در حال حاضر کمبود پول برای تامین بودجه است".

برنامه جهانی غذا می‌گوید که به دلیل مشکلات موجود در تامین بودجه، کمک‌های خود را به نیازمندان در افغانستان کاهش داده است. به گفتۀ این سازمان، در شش ماه آینده حدود ۹۰۰ میلیون دالر برای کمک به خانواده‌ها، زنان بیوه، زنان سرپرست خانواده و خانواده‌های بسیار فقیر که با گرسنگی شدید در افغانستان روبرو اند، نیاز است.

بر اساس ارزیابی سال ۲۰۲۲ برنامه توسعه‌ای ملل متحد که به تازگی منتشر شده است، ۳۴ میلیون نفر در افغانستان زیر خط گرسنگی زندگی می‌کنند. آخرین ارقام این اداره ملل متحد نشان می‌دهد که نسبت به سال ۲۰۲۰ در آمار افغان‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۱۵ میلیون نفر افزایش رونما شده است.

XS
SM
MD
LG