لینک های دسترسی

Breaking News

خان: برای ایجاد 'حکومت همه‌شمول' در افغانستان با طالبان مذاکره را آغاز کرده ام


عمران خان، صدر اعظم پاکستان می‌گوید که گفتگوهایش را با طالبان به هدف ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان آغاز کرده است که در آن همۀ اقوام این کشور سهم داشته باشند.

آقای عمران خان روز شنبه ۱۸سپتمبر (۲۷ سنبله) در رشته پیام‌های در صفحۀ تویترش نوشته است: "پس از نشست دوشنبه با رهبران همسایه‌های افغانستان، به ویژه گفتگوی طولانی با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، من برای یک حکومت همه‌شمول و برای شمولیت اقوام تاجیک‌، هزاره‌ و اوزبیک‌، مذاکره با طالبان را آغاز کرده‌ام."

آقای خان در این مورد جزییات بیشتر ارایه نکرده، اما تاکید کرده است که پس از ۴۰ سال جنگ در افغانستان، ایجاد حکومت همه‌شمول می‌تواند، برقراری صلح و ثبات در این کشور را تضمین کند.

به باور او این کار، نه تنها به نفع افغانستان، بلکه برای منطقه نیز سودمند خواهد بود.

عمران خان هفته گذشته به هدف اشتراک در نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان رفت و در حاشیۀ این نشست با برخی از رهبران عضو این سازمان، به شمول تاجیکستان و ایران بحث و گفتگو کرد.

گروه طالبان تا اکنون در بارۀ آغاز این گفتگوها با صدر اعظم پاکستان ابراز نظر نکرده است.

این در حالی است که پیش از این عمران خان در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان امریکا که روز چهارشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) نشر شد، گفته بود که بهترین راه برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان تعامل با گروه طالبان است.

صدر اعظم پاکستان افزود که جامعه جهانی به خاطر رعایت حقوق زنان و ایجاد حکومت همه‌شمول، باید به طالبان مشوق هایی را فراهم کند. تشکیل حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق اساسی بشری، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها از توقعات عمدۀ جامعۀ جهانی از طالبان است.

او اضافه کرد اگر طالبان موفق به ایجاد یک حکومت همه‌‎شمول شوند که در آن تمام جناح‌های افغانستان سهم داشته باشند، افغانستان پس از ۴۰ سال شاهد برقراری صلح خواهد بود.

اما آقای عمران خان هشدار داده بود که اگر طالبان یک حکومت‌همه شمول را در افغانستان تشکیل ندهند، این‌کار سبب آغاز یک هرج و مرج، بروز بزرگترین بحران بشری و وقوع کلان‌ترین مشکل پناهجویان در افغانستان خواهد شد.

مقام‌های افغان و امریکایی بارها پاکستان را به حمایت و پناه دادن رهبران طالبان طی ۲۰ سال گذشته متهم کرده بودند، اتهامی که پاکستان آن را همواره رد می کرد.

اما دیدار جنرال فیض حمید، رییس استخبارات پاکستان از کابل که گفته می‌شود به گونهٔ غیر مترقبه صورت گرفته بود، تردید‌ها در مورد روابط گروه طالبان و پاکستان را در میان افغان‌ها یک بار دیگر افزایش داد.

پس از آنکه شمار زیادی از افغان‌ها در رسانه‌های اجتماعی مخالفت‌شان را با این سفر آقای حمید ابراز داشتند، طالبان گفت که این دیدار در هماهنگی با این گروه صورت گرفته بود.

درست ۲۴ روز پس از تصرف کابل توسط طالبان و هشت روز پس از خروج آخرین نظامی خارجی از افغانستان، گروه طالبان به تاریخ هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) کابینۀ خود را اعلام کردند.

جامعۀ جهانی پیش از این تاکید کرده بود که حکومت جدید افغانستان باید همه شمول بوده و همه اقوام و اقشار سیاسی افغانستان در آن سهیم باشند، اما اعضای کابینۀ سرپرست طالبان تماماً اعضای این گروه استند و نه زنان در آن حضور دارند و نه هم تنوع قومی افغانستان در آن در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG