لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به حملات ایران بر اسراییل


کشورهای غربی و ملل متحد حملات ایران بر اسراییل را محکوم کرده و هشدار داده اند که این حملات تهدیدی برای تشدید بی‌ثباتی در شرق میانه است.

ایران در واکنش به حمله اسراییل بر قونسلگری این کشور در سوریه، اواخر روز شنبه حملات تلافی جویانهٔ خود را با شلیک میزایل‌ها و پرتاب طیاره‌های تهاجمی ‌بدون سرنشین (درون) از خاک خود به سمت خاک اسراییل آغاز کرد.

ملل متحد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد خواستار توقف فوری درگیری ها در شرق میانه شد.

گوتیرش در بیانیه‌ای نوشت: "من شدیداً تشدید تنش جدی ناشی از حمله گسترده‌ای را که امروز جمهوری اسلامی ایران بر اسراییل انجام داد، محکوم می‌کنم."

او افزود: "من عمیقاً در مورد خطر واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه نگران هستم. من از همه طرف‌ها می‌خواهم که برای اجتناب از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در چندین جبهه در شرق میانه شود، حداکثر خویشتنداری را به کار ببرند. من بارها تاکید کرده ام که نه منطقه و نه جهان توان تحمل جنگ دیگری را دارند."

ایالات متحده

ادرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، با نشر بیانیه‌ای بر حمایت آهنین جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده از اسراییل تاکید کرد.

در بیانیهٔ قصر سفید آمده است که ایالات متحده "در کنار مردم اسراییل خواهد ایستاد و از دفاع آن ها در برابر این تهدیدات از سوی ایران، حمایت خواهد کرد."

در اعلامیه آمده است: "رییس جمهور بایدن به صراحت گفته است که حمایت ما از امنیت اسراییل آهنین است."

در همین حال، جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، حملهٔ ایران بر اسراییل را "تشدید بی سابقه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه" عنوان کرده و آن را محکوم کرد.

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، حمله طیاره‌های بدون سرنشین و میزاییلی "بی‌باکانه" ایران بر اسراییل را محکوم کرده و گفته است که بریتانیا "به دفاع از امنیت اسراییل ادامه خواهد داد".

سوناک در بیانیه‌ای گفت: "در کنار متحدان خود، ما فوراً برای باثبات سازی وضعیت و جلوگیری از تشدید بیشتر کار می‌کنیم. هیچ کس نمی خواهد شاهد خونریزی بیشتر باشد."

فرانسه

استیفن سژورن، وزیر خارجهٔ فرانسه حملات ایران بر اسراییل را "سطح جدیدی" از تهدید امنیت خوانده و آن را محکوم کرد.

سژورن با تاکید بر تعهد فرانسه به امنیت اسراییل افزود: "با تصمیم گیری برای انجام این اقدام بی‌پیشینه، ایران به سطح جدیدی از بی ثباتی رسیده و در معرض خطر تشدید تنش نظامی است."

آلمان

انالینا بییربوک، وزیر خارجهٔ آلمان، صبح یکشنبه در شبکهٔ ایکس نوشت که آلمان "حمله جاری را که می تواند تمام منطقه را در هرج و مرج فرو ببرد، به شدیدترین الفاظ ممکن محکوم می کند."

بییربوک گفت: "ایران و نیروهای نیابتی آن باید فوراً آن را متوقف کنند. ما همبستگی کامل خود را در این زمان به اسراییل پیشکش می‌کنیم."

کانادا

جستین ترودو، صدراعظم کانادا، گفت که کشورش "به صراحت حملات هوایی ایران علیه اسراییل را محکوم می کند."

ترودو در بیانیه‌ای گفت: "ما در کنار اسراییل هستیم. پس از حمایت از حمله وحشیانه حماس در هفتم اکتوبر، آخرین اقدامات رژیم ایران باعث بی ثباتی بیشتر منطقه و دشوارتر شدن صلح پایدار خواهد شد. "

او افزود: "ما از حق اسراییل برای دفاع از خود و مردمش در برابر این حملات حمایت می‌کنیم".

ایتالیا

انتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا گفت که کشورش وضعیت را "با توجه و نگرانی" دنبال می کند و "آماده مدیریت هر نوع سناریویی است".

ایران گفته است که این حملات در پاسخ به حملهٔ اسراییل بر قنسولگری این کشور در سوریه انجام شده و اگر اسراییل به این گونه حملات ادامه دهد،‌ پاسخ تهران شدیدتر خواهد بود.

اسراییل تا اکنون مسوولیت حمله بر قنسولگری ایران را به عهده نگرفته است که در دو فرمانده ارشد نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG