لینک های دسترسی

Breaking News

کابینۀ طالبان؛ کشورهای جهان چگونه واکنش نشان دادند؟


پس از اعلام کابینۀ سرپرست طالبان که بیش از نصف اعضای آن شامل فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، شماری از کشورها پذیرایی محتاطانه کرده و برخی کشورها و نهادهای جهانی نیز انتقاد تند کرده اند.

کابینۀ سرپرست ۳۳ عضوی طالبان روز سه شنبه اعلام شد که تمام چهره‌های آن عضو یا وابستگان گروه طالبان اند و برخلاف تاکید جهانی و تعهد خود این گروه مبنی بر تشکیل حکومت همه‌شمول، هیچ چهرۀ غیر طالبان، اقلیت‌ها یا زنان در کابینه جدید شامل نیستند.

ایالات متحده

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که در مورد وابستگی و پیشینۀ برخی از اعضای کابینۀ سرپرست طالبان نگران است و آن را بررسی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "می‌بینیم که فهرست اعلام شده به گونۀ انحصاری متشکل از افرادی است که اعضای طالبان یا وابستگان نزدیک آنان است، نه زنان. همچنان نگران وابستگی و پیشینۀ برخی از این افراد استیم."

در این اعلامیه آمده است: " درک می‌کنیم که طالبان این کابینه را سرپرست خوانده اند. با اینحال، طالبان را بر اساس عملکردهای شان قضاوت خواهیم کرد، نه الفاظ شان. توقعات خود را واضح کرده‌ایم که مردم افغانستان سزاوار یک حکومت همه‌شمول اند."

آلمان

هایکو ماس، وزیر خارجۀ آلمان با وصف ابراز نگرانی از ترکیب کابینۀ طالبان گفته است که دلیل اندک برای خوشبینی وجود ندارد.

او گفت: "اعلام حکومت انتقالی بدون مشارکت دیگر گروه‌ها، خشونت دیروزی علیه معترضان و خبرنگاران در کابل، نشانه‌هایی نیستند که انگیزۀ خوشبینی بدهند."

چین

چین که در سال‌های اخیر تماس خود را با گروه طالبان بیشتر کرده است، ایجاد حکومت جدید طالبان را گام ضروری برای پایان بخشیدن خلای قدرت، اعادۀ نظم و بازسازی افغانستان خوانده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز چهارشنبه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) گفت: "امیدواریم که مقام‌های جدید افغانستان به صدای همه اقوام و اقشار افغانستان گوش خواهد داد تا آرمان‌های مردم خود و توقعات جامعۀ جهانی را برآورده کنند."

جاپان

جاپان گفته است که عملکردهای طالبان را زیر نظر داشته و همکاری خود را در این زمینه با ایالات متحده و دیگر کشورها حفظ خواهد کرد.

کاتسونوبو کاتو، منشی کابینۀ جاپان روز چهارشنبه گفت: "از طریق تلاش‌های متعدد، به شمول گفتگو با طالبان، کوشش نهایی به خرج می‌دهیم تا مصوونیت شهروندان جاپان و همکاران محلی [افغان] که در [افغانستان] باقی‌مانده اند، تضمین شود."

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز گفته است که رویدادها در افغانستان را با دقت نظارت می‌‌کند.

آقای اردوغان در جریان سفر رسمی به جمهوری دموکراتیک کانگو به خبرنگاران گفت: "نمی‌دانیم که این کابینۀ موقت چقدر دیر دوام خواهد کرد. آنچه را انجام داده می‌توانیم این است که این روند را به دقت دنبال کنیم."

قطر

قطر گفته است که طالبان "مصلحت‌گرایی" نشان داده اند و به گفتۀ یک مقام ارشد قطری، این گروه بر اساس کردارهایش باید قضاوت شود.

لولوه الخاطر، معاون وزارت خارجۀ قطر به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "آنان [طالبان] به پیمانۀ زیاد مصلحت‌گرایی نشان داده اند. از این فرصت استفاد شود...و به عملکردهای آشکار آنان نظر افگنده شود."

خانم الخاطر گفت که بی هیچ پرسشی، طالبان اکنون در افغانستان حاکم اند، اما وی در مورد اینکه آیا قطر حکومت جدید افغانستان به رهبری طالبان را به رسمیت خواهد شناخت یا خیر، پاسخی مشخصی ارایه نکرد.

اتحادیه اروپا

اتحادیۀ اروپا گفته است که حکومت سرپرست طالبان ناکامی آن گروه را به شمولیت گروه‌های دیگر در بدنۀ نظام برملا کرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: "با تحلیل ابتدایی نام‌های اعلان شده می‌توان پی برد که این [کابینه] از ترکیب غنی قومی و تنوع مذهبی افغانستان نمایندگی نکرده و همه‌شمول نیست. امیدواریم شاهد آنچه باشیم که طالبان در هفته‌های گذشته بدان وعده کرده اند."

ملل متحد

هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) با نشر اعلامیه‌ای در پیوند با اعلام کابینۀ طالبان، نبود زنان در این کابینه را برجسته ساخته و گفته است که تامین صلح پایدار در افغانستان به ایجاد حکومت همه‌شمول که در آن زنان سهم معنادار داشته باشند، بستگی دارد.

پمیلا پتن، رییس ادارۀ زنان سازمان ملل متحد گفته است که شامل نبودن زنان در کابینۀ طالبان، پرسش‌هایی را در مورد تعهد آن گروه به حفاظت و احترام به حقوق زنان و دختران ایجاد می‌کند.

خانم پتن گفته است که مشارکت سیاسی زنان "لازمۀ بنیادی برای مساوات جنسیتی و دموکراسی اصیل" است. او گفته است که "با محروم کردن زنان از دستگاه حکومت، رهبران طالبان در مورد اهداف بیان شدۀ آن گروه مبنی بر ایجاد یک جامعۀ همه‌شمول، قوی و مرفه، علامت غلط را فرستادند."

XS
SM
MD
LG