لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش اومیکرون؛ کشورهای جهان یکی پی دیگر محدودیت وضع می‌کنند


در تازه ترین مورد شیوع شکل اومیکرون کروناویروس، آسترالیا روز یکشنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) از تثبیت این گونۀ جهش یافتۀ ویروس در نزد دو مسافری خبر داد که از افریقای جنوبی به آن کشور آمده بودند.

چند روز پس از آنکه پژوهشگران گفتند که شکل اومیکرون کروناویروس از افریقای جنوبی منشا گرفته است، واقعات مثبت یا مشکوک این ویروس در چندین کشور اروپایی و آسیایی تثبیت شده است.

هرچند در بارۀ شکل جدید کروناویروس نادانسته‌های زیادی وجود دارد، پژوهشگران نگران اند که ممکن این شکل ویروس در برابر معافیت ایجاد شده توسط واکسین کووید۱۹ مقاوم باشد؛ به این مفهوم که همه‌گیری کروناویروس دیرتر از آنچه پیش‌بینی شده است، دوام خواهد کرد.

با نشر خبر شیوع اومیکرون که نگرانی جدی جهانی را خلق کرد و بازار‌های اسهام جهان را تکان داد، شمار زیاد کشورها تدابیر جدی را برای پیشگیری از شیوع این ویروس روی دست گرفته اند.

اسراییل ورود شهروندان خارجی را به آن کشور منع کرده و نیز شهروندان اسراییلی را مکلف کرده است که به محض ورود از کشورهای خارجی به اسراییل، قرنطین شوند.

نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل گفت: "وضع محدودیت‌ها در مرزهای کشورهای مان اقدام ساده نیست، اما این اقدامات موقتی و ضروری اند."

با آنکه سازمان جهانی صحت از کشورهای جهان خواسته است که تا زمان شناسایی کامل اومیکرون، از واکنش مفرط در برابر کشورهایی که این ویروس در آن شیوع دارد، خود داری شود، شمار زیاد کشورها به شمول ایالات متحده بر چندین کشور جنوب افریقا ممنوعیت سیر و سفر را وضع کرده اند.

انتونی فاوچی، مشاور ارشد صحی قصر سفید گفته است که شنیدن خبر شیوع اومیکرون در امریکا وی را شگفت‌زده نخواهد کرد.

او گفت: "تا حال تثبیت نکرده‌ایم، اما زمانیکه یک ویروس این شدت شیوع را از خود نشان دهد...سرانجام در همه جا مطلقاً منتشر می‌شود."

در اروپا که از چند هفته به اینسو شاهد افزایش واقعات، بستری شدن و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ است، مقام‌ها به دقت وضعیت را زیر نظر دارند.

بریتانیا پس از تثبیت دو مورد گونۀ اومیکرون کروناویروس، سر از روز شنبه ۲۷ نومبر پوشیدن ماسک و آزمایش تمام مسافرانی را جبری کرد که از بیرون وارد آن کشور می‌شوند.

اسپانیا گفته است که سر از اول دسمبر به شهروندان بریتانیایی که واکسین کووید۱۹ نشده اند، اجازۀ ورود به اسپانیا داده نخواهد شد، در حال حاضر شهروندان بریتانیایی با ارایۀ نتیجۀ منفی آزمایش کووید۱۹ قادر به سفر به اسپانیا استند.

پس از تثبیت اومیکرون در نزد مسافری که از موزمبیق وارد شهر روم شده بود، ایتالیا اکنون فهرست مسافرانی را بررسی و تدقیق می‌کند که دو هفتۀ گذشته از خارج به آن کشور سفر کرده اند.

اولیفیر ویرن، وزیر صحت فرانسه گفته است که هیچ مورد اومیکرون در آن کشور تثبیت نشده است، اما به گفتۀ وی گردش این ویروس در چندین کشور نزدیک فرانسه این احتمال را ایجاد کرده است که شاید این ویروس در فرانسه نیز در گردش باشد.

اومیکرون که تازه‌ترین گونۀ جهش یافتۀ کروناویروس است، در هفته‌های اخیر در افریقای جنوبی تثبیت شد و به سرعت واقعات آن در چند کشور دیگر جنوب افریقا دیده شد.

کارشناسان سازمان جهانی صحت با ابراز نگرانی از شیوع اومیکرون گفته اند که در تاج‌های پروتینی اومیکرون ده‌ها جهش دیده می‌شود که شماری از این تغییرات ساختاری جنیتیکی به ویروس قدرت سرایت و انتشار شدید را می‌دهد.

با اینحال، تا کنون روشن نشده است که اومیکرون تا چه حد خطرناک است؟ آیا واکسین‌های موجود کووید۱۹ انسان را در برابر آن محافظت می‌کند؟ و آیا اومیکرون واقعاً قدرت سرایت بلند داشته و سبب ایجاد بیماری شدید می‌شود؟

قرار است در چند هفتۀ آینده کارشناسان صحی پس از تدقیق و مطالعۀ بیماران و تحلیل و تجزیۀ اومیکرون به این پرسش‌ها که مایۀ نگرانی جدی در جهان شده است، پاسخ دقیق‌تری ارایه کنند.

XS
SM
MD
LG