لینک های دسترسی

Breaking News

آیا اومیکرون خطرناکتر و شدیدتر است؟


سازمان جهانی صحت نوع جدید جهش‌یافتهٔ کروناویروس (اومیکرون) را قابل نگرانی عنوان کرده است.

اومیکرون پنجمین نوع جهش‌یافتهٔ کروناویروس است که برای بار نخست در جریان هفتهٔ های اخیر در افریقای جنوبی شناسایی شد؛ نوع ویروسی که سبب افزایش سریع موارد ابتلا به کووید۱۹ شده است.

در تاج پروتینی این ویروس در حدود ۳۰ جهش دیده می‌شود و دانشمندان نگران اند که برخی از جهش‌ها سبب خواهد شد تا این ویروس به سادگی سرایت کند.

با آنهم،‌ دانشمندان تا اکنون نمی‌دانند که آیا اومیکرون خطرناکتر است و یا قابلیت سرایت بیشتر را دارد یا نه.

کرسشن لندمرییر، سخنگوی سازمان جهانی صحت در ژنیو گفت که تحلیل‌های ابتدایی نشان می‌دهد که نوع تازهٔ این ویروس، جهش‌های زیادی دارد و پژوهشگران برای درک آن مصروف کار اند.

بر اساس معلومات سازمان ملل متحد، کمتر از یک در صد نوع الفا، بیتا و گاما این ویروس در جهان در حال گردش بوده و عمدتاً نوع دلتا آن شایع است.

نوع دلتا قابلیت سرایت سریع را دارا بوده و از این جهت جاگزین انواع دیگر در سراسر جهان شده است. اما در مورد اینکه اومیکرون چه خصوصیاتی دارد،‌ باید مطالعات بیشتر صورت گیرد.

نگرانی‌ها در مورد اومیکرون بازار‌های مالی را روز جمعه ۲۶ نومبر متاثر کرد و نرخ نفت را در هر بیرل ۱۰ دالر کاهش داد.

سازمان جهانی صحت گفت که برای درک پیامد‌های نوع B.1.1.529 کروناویروس (اومیکرون) به هفته‌ها مطالعه نیاز است.

مایک راین، رییس بخش عاجل این سازمان گفت که هیچ کسی باید پاسخ سریع و شتابزده در مورد اومیکرون ارایه نکند.

با وجود آنهم، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که مسافرت‌ها از افریقای جنوبی و هفت کشور دیگر افریقایی - بوتسوانا، زمبابوی، نامیبیا، لشوتو، ایسواتینی، موزمبیق و ملاوی- را سر از روز دوشنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) محدود می‌سازد.

شهروندان سایر کشورها که ۱۴ روز پیش از آمدن به ایالات متحده در یکی از این هشت کشور افریقایی بوده باشند، اجازه ندارند وارد امریکا شوند. اما شهروندان امریکا و دارنده‌گان اقامت دایمی این کشور می‌توانند در صورتی که معاینات شان منفی باشد، آزادانه سفر کنند.

برخی از کشورها، به شمول کانادا، بریتانیا، اتحادیهٔ اروپایی، هند، جاپان،‌ اسراییل، ترکیه، سویس و امارات متحدهٔ عرب محدودیت‌های را بر مسافرت‌ها از افریقای جنوبی وضع کردند.

شماری دانشمندان هشدار داده اند که ممکن اقدامات دیرتر روی دست گرفته شده باشد، زیرا موارد مثبت این نوع ویروس در بلجیم، بوستوانا، اسراییل و هانگ کانگ گزارش شده است.

ده‌ها مسافر دیگر که در یک پرواز از افریقای جنوبی به هالند مسافرت کرده بودند نیز به کروناویروس مبتلا بودند.

مقامات صحی هالند گفتند افرادی که نتیجهٔ‌ معاینات کروناویروس شان مثبت است، در یک هوتل قرنطین خواهند شد.

در سایر کشورهای جهان در این اواخر از موارد نوع دلتا کروناویروس گزارش شده است.

دانشمندان می‌گویند که نوع دلتا دیرتر شناسایی شد و به همین دلیل در کشورهای مختلف جهان شایع شد، اما اومیکرون در مراحل ابتدایی شناسایی شده است و ممکن برای انجام کاری‌هایی در قبال آن، فرصت موجود باشد.

افریقای جنوبی وضع قیودات بر سفر از این کشور را اقدامات "عجولانه" خوانده و گفته است که از عواقب ناگوار آن نگران است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا روز جمعه ۲۶ نومبر (پنجم قوس) شمار واقعات کووید۱۹ در جهان به بیش از ۲۶۰ میلیون رسیده و نزدیک به ۵.۲ میلیون نفر در اثر این بیماری در سرتاسر جهان جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG