لینک های دسترسی

Breaking News

یمن: ایران تمویل کننده اصلی تروریزم در جهان است


وزیر خارجۀ یمن ایران را "تمویل کنندۀ اصلی تروریزم در سراسر جهان" خواند. این در حالی است که تهران می‌‎‌‎گوید که اگر عربستان سعودی جنگ در یمن را پایان بخشد، منطقه آرام خواهد شد.

محمد عبدالله احضرمی، وزیر خارجۀ یمن دیروز شنبه ۲۸ سپتمبر (۶ میزان)در جریان سخنرانی در مجمع ملل متحد خواستار پایان آنچه شد که او آنرا "کودتا حوثی های ایرانی" خواند.

او گفت: " این ها ملیشه های حوثی اند که توسط ایران حمایت می‌شوند؛ تمویل کنندۀ اصلی تروریزم در سراسر جهان. ایران آجندای توسعه طلبانه دارد. ایران که از منابع مردم خود برای حمایت از این ملیشه ها و ادارات اش در بیرون از قلمرو خویش، با فراهم آوری سلاح و پول، سو استفاده می‌کند."

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ به این سو به طرفداری از حکومت به رسمیت شناخته شدۀ یمن در مقابل شورشیان حوثی که از پشتیبانی ایران برخوردار اند، می جنگند.

در این حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران امروز در یک مصاحبه با شبکه خبری ایرنا گفت که جنگ یمن با نا امنی در منطقه ربط دارد و پایان جنگ در این کشور به آرامی در منطقه منتج خواهد شد.

او عربستان سعودی را به نا امنی در منطقه متهم کرد و گفت: "آنان فکر می‌کنند به همان گونه که تا حال همه چیز را با پول خریداری کرده اند و توانسته اند سلاح، دوستی و حمایت خریداری کنند، می‌توانند امنیت را نیز با پول خریداری کنند."

وزیر خارجۀ ایران از ریاض خواست که این "خیال" را از سر بیرون کند.

به گزارش فرانس پرس، عربستان سعودی و ایران از دهه ها به این سو برای گسترش نفوذ شان در منطقه، درگیر رقابت بوده و جناح های مخالف را در جنگ حمایت می‌کنند که این اقدام یمن را در پرتگاه قحطی قرار داده است.

جنگ یمن تا حال جان دها هزار نفر را گرفته و سبب بزرگترین بحران بشری در فقیرترین کشور عربی شده است.

XS
SM
MD
LG