لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ کشتار هدفمند؛ رییس اجرایی فیفا در کابل ترور شد


محمد یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عالانۀ افغانستان (فیفا) در اثر گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شد.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل روز چهارشنبه ۲۳ دسمبر (سوم جدی) به خبرنگاران گفت که در این رویداد رانندۀ آقای رشید زخمی شده است.

آقای فرامرز افزود که رییس اجرایی فیفا زمانی که راهی دفتر کارش بود، هدف گلوله‌باری مهاجمان مسلح در نزدیکی خانه‌اش در مربوطات حوزۀ هفتم پولیس قرار گرفت.

نعیم اصغری، از همکاران آقای رشید به صدای امریکا گفت که او در ابتدا زخمی بود و پس از انتقال به شفاخانۀ ایمرجنسی جان باخت.

مهاجمان پس از حمله از محل فرار کرده اند، اما پولیس کابل می‌گوید که بررسی‌ها در این باره آغاز شده است.

تا اکنون مسوولیت این حمله را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است.

واکنش‌ها

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان كشته شدن یوسف رشید را كار "دشمنان" افغانستان خوانده و آنرا محکوم کرد. آقای غنی گفته است که محمدیوسف رشید سالیان زیادی از عمرش را در راستای نهادینه ساختن مردم سالاری و شفافیت امور انتخاباتی سپری کرد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز حملۀ را که منجر به کشته شدن آقای رشید شده است"ناجوانمردانه" خوانده و آنرا محکوم کرده است.

آقای عبدالله در صفحۀ تویترش نوشته است: "افکار و دعاهای ما در این زمان دشوار با او و خانواده اش است.ترور و قتل پاسخی برای بحران کنونی کشور نیست".

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در تویتر نوشته است: "یوسف رشید مدافع فداکار و ثابت قدم دموکراسی در افغانستان بود. او سال‌ها برای حصول اطمینان از انتخابات آزاد و شفاف که تمام افغان‌ها شامل آن باشد، به طور خستگی ناپذیر کار کرد. مرگ او برای خانواده، دوستان و کشورش ضایعه است. به تمام کسانی که او را می‌شناسند تسلیت می‌گویم.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز قتل آقای رشید را محکوم کرده و گفته است که چنین "حملات هولناک" متوجه کسانی است که برای یک جامعۀ باز کار می‌کنند.

به همین ترتیب، نادر نادری، عضو هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان آقای رشید را خدمتگذار و وطن دوست خوانده و در یک پیام تویتر نگاشته است: "یوسف رشید را تروریستان بخاطر تلاش ۲۰ ساله خدمت اش به افغانستان آزاد و مردم سالار شهید کردند. من و همکارانش در جامعه مدنی کشور سوگواریم. روحش شاد و فکرش پر رهرو باد."

شهرزاد اکبر، رییس حقوق بشر افغانستان نیز در واکنش به قتل آقای رشید گفته است: "هرکسی که پشت حملات هدفمند به غیرنظامیان باشد، می داند که این حملات به معنای جنایات جنگی است. بدانید که کشتن غیرنظامیانی که از صدا و کار خود برای خدمت به افغانستان استفاده می کنند هیچ توجیه دینی و اخلاقی ندارد."

انفجار ماین در کابل

همزمان با این در نتیجۀ انفجار ماین مقناطیسی در شهر کابل، یک منسوب پولیس کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.

این انفجار حوالی ساعت ۷:۰۰ صبح امروز در منطقۀ "ارزان قیمت" از مربوطات حوزۀ دوازدهم امنیتی پولیس اتفاق افتاده است.

آقای فرامرز گفت که هدف این انفجار موتر نوع "رنجر" بوده که از سرنشینان آن قربانی گرفت. او افزود که بررسی‌های پولیس در این باره آغاز شده است.

این در حالی است که در یک هفتۀ گذشته کابل شاهد چندین حملۀ انفجاری و کشتارهای هدفمند بود.

روز گذشته در اثر انفجار بم تعبیه شده در موتر حامل کارمندان طبی زندانی پلچرخی کابل در ساحۀ دوغ‌آباد از مربوطات حوزۀ هفتم امنیتی شهر کابل، پنج نفر به شمول چهار داکتر کشته شدند.

مسوولیت این انفجارها را تا اکنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG