لینک های دسترسی

Breaking News

ظریف به ترمپ: در عوض هشدار از حرمت کار بگیرید


محمد جواد ظریف، وزیرخارجۀ ایران، گفته است که رئیس جمهور دونالد ترمپ در عوض دادن هشدار، از "حرمت" کار بگیرید.

جواد ظریف گفته است که ترمپ در آرزوی بدست آوردن آن چیزی که "متجاوزین دیگر برای بدست آوردن آن ناکم شده اند" از سوی یک گروپ به شمول جان بولتن، مشاور امنیت ملی امریکا و بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل، تحت فشار قرار دارد."

وزیرخارجۀ ایران گفته است "ایرانی ها برای هزار سال استوار ایستاده اند، در حالیکه متجاوزین همه از بین رفتند".

رئیس جمهور ترمپ، به روز یکشنبه (٢٠می) با یک هشدار قوی به ایران، آنکشور را به نابودی تهدید کرد.

دونالد ترمپ در تویتر خود نگاشته بود که "اگر ایران میخواهد جنگ کند، رسماً پایان ایران خواهد بود. دوباره هیچگاه ایالات متحده را تهدید نکنید."

هفتۀ گذشته دونالد ترمپ ظاهراً از موضعگیری تند خود علیۀ ایران عقب نشینی نشان داد، اما به نظر نمیرسد که تنش میان هردو طرف کاهش یافته باشد.

اگرچه دونالد ترمپ دلیل این هشدار را مشخص نساخت، اما حدود چند ساعت قبل از آن وزارت خارجۀ ایالات متحده از اصابت یک راکت در نزدیکی سفارت خانۀ امریکا در بغداد، پایتخت عراق خبر داده است.

قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده برای شرق میانه، گفته است که تحقیقات در این مورد ادامه دارد، ولی هشدار داده که اگر ثابت شود که در چنین حملات جنگجویان نیابتی ایران دست داشته باشند، تهران مسؤل قرار داده خواهد شد.

وزارت دفاع ایالات متحده، بدلیل دفع تهدید از جانب ایران، اخیراً دو کشتی طیاره بردار و چهار بم افگن بی - ۵۲ را به خلیج فارس اعزام کرده است.

واشنگتن هشدار داده است که در صورت ضرورت، از منافع ایالات متحده دفاع خواهد کرد.

با افزایش نیروی نظامی ایالات متحده در شرق میانه، قرار است مقامات امریکایی در جریان این هفته، در مورد انگیزۀ این اقدام به کانگرس این کشور وضاحت بدهند.

تعداد از قانونگذاران امریکایی هراس دارند که جنگ احتمالی با ایران، ممکن تکرار تجربۀ جنگ عراق در سال ٢٠٠٣ باشد.

ولی تعداد دیگر از اقدام حکومت پشتیبانی میکنند و میگویند که در صورت حمله از جانب ایران، باید جنگید، ولی می افزایند که اگر ایران حمله نکند، جنگ در کار نیست.

XS
SM
MD
LG