لینک های دسترسی

Breaking News

ایران بعضی از تعهدات مربوط به 'برجام' را توقف داد


خبرگزاری دولتی ایران به قول از یک مقام آن کشور گزارش داده که تهران امروز (چهارشنبه) رسماً بعضی از تعهدات مربوط به توافقنامۀ هسته ای سال ٢٠١٥ را توقف داده است.

به گفتۀ این مقام، تهران این اقدام را پس از دستور شورای امنیت ملی ایران اتخاذ کرده است.

این مقام ایرانی اضافه کرده که پس از این تهران هیچ محدودیت برای تولید یورانیم غنی شده و آب سنگین ندارد.

این اقدام تهران، ظاهراً توافقنامۀ هسته ای سال ٢٠١٥ ایران با قدرت های جهان را نقض نمیکند، زیرا بر اساس این توافقنامه، ایران میتواند که به غنی سازی سطح پائین یورانیم ادامه بدهد.

اما حکومت ایران هفتۀ گذشته هشدار داد که اگر در مدت ٦٠ روز قدرتهای جهان نتوانند اقتصاد ایران را از تعزیرات ایالات متحده محفوظ نگهدارند، غنی سازی سطح بلند یورانیوم خود را از سر خواهد گرفت.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، نیز دیروز (١۴ می) گفت که غنی سازی سطح بلند یورانیم، برای ایران دشوار نیست و اضافه کرد که تهران روی توافقنامۀ هسته ای، بار دیگر با واشنگتن مذاکره نخواهد کرد.

خواستار جنگ نیستیم

با افزایش نیروی نظامی ایالات متحده در خلیج فارس، آیت الله خامنه ای، گفته که تهران خواهان جنگ با واشنگتن نیست.

به گفتۀ خامنه ای "جنگی بنا نیست انجام بگیرد و انجام هم نخواهد گرفت". رهبر ایران افرود "نه ما دنبال جنگیم و نه هم به سود امریکاست که به دنبال جنگ برود. این یک رویاروی ارادهاست، ارادۀ ما قویتر از ارادۀ آنهاست".

ایالات متحده اخیراً دوکشتی طیاره بردار و تعداد از بم افگن های بی -۵۲ را به خلیج فارس اعزام کرده و دلیل این امر را دفع تهدیدات ایران خوانده است.

مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده، به روز سه شنبه (١۴ می) حین دیدار با همتای روسی اش در شهر سوچی روسیه، بار دیگر بر تغییر رفتار رژیم ایران تاکید کرد.

آقای پمپیو گفت "از ایران انتظار داریم که به مانند یک کشور نورمال رفتار کند. برای بدست آوردن این هدف، ما بر رهبری جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کرده ایم. اساساً ما خواستار جنگ با ایران نیستیم".

با افزایش تنش میان واشنگتن و تهران، وزارت خارجۀ ایالات متحده به همه کارمندان غیرضروری سفارت این کشور در عراق دستور داده است تا هرچه زودتر عراق را ترک کنند.

این دستور درحالی داده شده که مقامات امریکایی هفتۀ گذشته از شناسایی تهدیدات ایران و نیروهای نیابتی آن علیۀ امریکائیان و منافع امریکا در منطقه، خبر دادند.

XS
SM
MD
LG