لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی به مسکو: ناپدید شدن سربازان اوکراینی در ماریوپول، ختم گفتگوها است


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین به روسیه هشدار داده است که اگر سربازان اسیر شدۀ این کشور در ماریوپل ناپدید شوند، جایی برای ادامه مذاکرات صلح باقی نمی‌ماند.

رییس جمهور زیلینسکی در مصاحبه‌ با وبسایت اوکراینسکا پراودا گفت: "وضعیت در ماریوپول بسیار دشوار است. سربازان ما محاصره شده اند، مجروحان محاصره شده اند. یک بحران انسانی وجود دارد... با این وجود، آنان [نیروهای اوکراینی] از خود دفاع می‌کنند."

آقای زیلینسکی روسیه را به "تلاش عمدی برای نابودی همه" در ماریوپول متهم کرد و گفت که دولت او با مدافعان در تماس است. اما او در مورد ادعای مسکو مبنی بر اینکه نیروهای اوکراینی دیگر در مناطق شهری حضور ندارند، چیزی نگفت.

خبرگزاری دولتی روسیه،‌ RIA، روز شنبه ۱۶ اپریل (۲۷ حمل) از قول وزارت دفاع این کشور گزارش داده است که نیروهای این کشور منطقه شهری ماریوپول را به طور کامل از وجود نیروهای اوکراینی پاکسازی کرده است.

به گفتهٔ این وزارت نیروهای روسی اکثر ساحات شهر ماریوپل را تصرف کرده و تنها گروه کوچکی از نیروهای اوکراینی در یک کارخانهٔ فولاد در محاصره قرار دارند. این وزارت افزوده است که تنها چانس زنده ماندن آنان این است که "اسلحه خود را به زمین بگذارند و تسلیم شوند".

وزارت دفاع روسیه گفته است که تا روز شنبه ۱۶ اپریل بیش از ۴۰۰۰ سرباز اوکراینی در شهر ماریوپول کشته شده اند.

براساس یافته‌هایی که به طور مستقل نمی‌توان آن را تایید کرد، ساحات مهمی از ماریوپول سقوط کرده و شمار زیادی از نیروهای نظامی اوکراینی به اسارت نیروهای روسی درآمده اند.

پیشتر شاروال ماریوپول گفته بود که روسیه قصد دارد این شهر را به طور کامل محاصره کند و مسیرهای رفت‌و آمد آن را به کنترول خود درآورد.

سقوط کامل شهربندری ماریوپول باعث می‌شود که بندر کریمیه در جنوب اوکراین به منطقه تحت کنترول شورشیان مورد حمایت مسکو متصل شده و نوار جنوب‌شرقی اوکراین به کنترول روس‌ها در آید.

بسیاری از ساکنان این شهر هفته‌ها است که بدون آب و برق در زیر زمین‌ها گیرمانده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG