لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: روسیه ۲۰ درصد خاک اوکراین را اشغال کرده است


ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه دوم جون (۱۲ جوزا) گفت که نیروهای روسیه حدود ۲۰ درصد خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند و به گفتۀ وی طول خط مقدم جبهه میان دو طرف درگیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است.

آقای زیلینسکی ضمن ابراز سپاس از کمک‌های متحدان اوکراین، از آنها خواست تا تدارکات تسلیحاتی خود را به آن کشور افزایش بدهند.

رییس جمهور اوکراین این اظهارات را یک روز پس از آن بیان کرد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفت که تصمیم دارد تا بستهٔ کمک نظامی ۷۰۰ میلیون دالری را که شامل "سیستم‌های پیشرفته‌تر راکتی و مهمات" است به اوکراین فراهم کند تا آن کشور را در جنگ بر ضد تهاجم نظامی روسیه کمک کرده باشد.

مقامات قصر می‌گویند که اوکراین تعهد کرده است که از این تسلیحات برای حمله بر خاک روسیه کار نمی‌گیرد.

آقای بایدن در بیانیه روز چهارشنبه گفت: "این بسته جدید آنها را با قابلیت‌های جدید و تسلیحات پیشرفته، از جمله سیستم راکتی HIMARS و مهمات مجهز می‌کند تا از خاک خود در برابر پیشروی‌های روسیه دفاع کنند. "

او افزود: "ما به رهبری جهان در ارایه کمک‌های تاریخی برای حمایت از مبارزه اوکراین برای آزادی ادامه خواهیم داد. "

اما سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه هشدار داد که فراهم کردن سیستم‌های راکتی به اوکراین خطر گسترش درگیری‌ها را افزایش می‌دهد و تلاش اوکراین برای جلب تسلیحات متحدان غربی را "تحریک مستقیم آنان به هدف کشاندن غرب به جنگ" خواند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که محموله های تسلیحاتی ایالات متحده مذاکرات صلح را ترغیب نمی‌کند.

قصر سفید گفته است که ایالات متحده با فراهم آوری تسلیحات و تجهیزاتی که اوکراین در مرحله کنونی درگیری در شرق اوکراین بدان نیاز دارد، در کنار اوکراینی‌ها خواهد ایستاد.

کولن کال، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده در حال ارسال چهار سیستم جدید راکتی به اوکراین است و آموزش استعمال آنها به نیروهای اوکراینی حدود سه هفته زمان نیاز دارد. او از ابراز نظر در مورد مکان آموزش خود داری کرد اما گفت که این سیستم‌ها فعلاً در اروپا استند.

این مقام امریکایی گفت که سیستم راکتی HIMARS دوربرد بوده و نیروهای اوکراینی را قادر خواهد ساخت تا اهداف را در فاصلهٔ بیش از ۷۰ کیلومتر با دقت فوق العاده هدف قرار دهند.

پیش از این آقای بایدن در یک مقاله به روزنامۀ نیویارک تایمز که روز سه شنبه ۳۱ می (دهم جوزا) نشر شد، نوشته بود که با وصف مخالفت وی با عملکرد شنیع ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ایالات متحده در صدد جنگ با روسیه و کنار راندن پوتین از قدرت نیست.

در بخشی از مقاله گفته بود: "تا زمانیکه ایالات متحده و متحدان ما هدف حملات قرار نگرفته اند، ما مستقیماً وارد این جنگ نخواهیم شد، چه اعزام قوای امریکایی به جنگ اوکراین باشد یا هم حمله بر نیروهای روسی. ما اوکراین را ترغیب و قادر نخواهیم کرد تا فراتر از مرزهای خود حملات را انجام بدهد."

مقامات قصر سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفتند که بسته جدید ۱۱مین بسته تسلیحاتی خواهد بود که ایالات متحده به اوکراین فرستاده است و شامل سیستم راکتی، رادارهای ضد آتش، رادارهای نظارت هوایی، میزایل‌های جاولین و سایر تسلیحات ضد وسایط زرهی خواهد بود.

افزون بر آن ایالات متحده هیلیکوپترهای بیشتر، بیش از ۲۰۰ هزار گلولهٔ توپ و پرزه‌جات اضافی برای ترمیم تجهیزات را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

در همین حال ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، نیز روز چهارشنبه در سخنانی در واشنگتن گفت که مشخص نیست این درگیری چگونه و چه زمانی پایان خواهد یافت، اما ناتو می‌خواهد اوکراین را در موقعیتی قدرتمند حتا هنگام مذاکرات صلح قرار دهد.

XS
SM
MD
LG