لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا سیستم‌های پیشرفتۀ راکتی به اوکراین می‌فرستد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که تصمیم دارد "سیستم‌های پیشرفته‌تر راکتی و مهمات" را به اوکراین فراهم کند تا آن کشور را در جنگ بر ضد تهاجم نظامی روسیه کمک کرده باشد.

آقای بایدن در یک مقاله به روزنامۀ نیویارک تایمز که روز سه شنبه ۳۱ می (دهم جوزا) نشر شد، نوشته است که ایالات متحده به اوکراین تسلیحات و مهمات کمک کرده است تا موضع آن کشور را در میدان نبرد و در نهایت در مذاکرات صلح با روسیه تقویت کند.

آقای بایدن با اشاره به حملات هوایی و زمینی روسیه در اوکراین نگاشته است: "تهاجم بی‌جهت، بمباردمان زایشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و بیجاکردن اجباری میلیون‌ها نفر، جنگ اوکراین را به یک موضوع عمیقاً اخلاقی مبدل کرده است."

در پی نشر مقالۀ آقای بایدن در روزنامۀ نیویارک تایمز، قصر سفید نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است که مردم اوکراین با شجاعت و عزم خویش برای دفاع دلیرانه از کشور و دموکراسی شان در برابر تهاجم روسیه، جهان را الهام بخشیده اند.

قصر سفید گفته است که ایالات متحده با فراهم آوری تسلیحات و تجهیزاتی که اوکراین به دفاع از خویش بدان نیاز دارد، در کنار اوکراینی‌ها خواهد ایستاد. در این بیانیه آمده است که قابلیت‌ها و تسلیحات پیشرفته به شمول سیستم راکتی HIMARS و مهمات آن در دسترس اوکراین قرار داده خواهد شد.

رییس جمهور بایدن در حالی به ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین آمادگی نشان داده است که تا چندی پیش، حکومت وی نسبت به ارسال چنین تسلیحات ابراز بی میلی داشت. آقای بایدن، شخصاً، روز دوشنبه گذشته گفت که ایالات متحده چنین راکت‌هایی را به اوکراین نخواهد داد که بتواند با آن "روسیه را نشانه" بگیرد.

آقای بایدن در مقالۀ خود به نیویارک تایمز نوشته است که با وصف مخالفت وی با عملکرد شنیع ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ایالات متحده در صدد جنگ با روسیه و کنار راندن پوتین از قدرت نیست.

در بخشی از این مقاله آمده است: "تا زمانیکه ایالات متحده و متحدان ما هدف حملات قرار نگرفته اند، ما مستقیماً وارد این جنگ نخواهیم شد، چه اعزام قوای امریکایی به جنگ اوکراین باشد یا هم حمله بر نیروهای روسی. ما اوکراین را ترغیب و قادر نخواهیم کرد تا فراتر از مرزهای خود حملات را انجام بدهد."

این در حالی است که روسیه کنترول نصف یا بیشتر ساحات شهر سیفیرودونتسک را در شرق اوکراین در دست گرفته است. این شهر در طرح روسیه برای تصرف ساحۀ صنعتی دونباس نقش کلیدی دارد.

به همین ترتیب، مقام‌های اوکراینی در ساحۀ لوهانسک گفته اند که پس از چندین روز نبرد سنگین میان سربازان اوکراینی و نظامیان روسی، اکنون بخش اعظم این ساحه به تصرف قوای روسی در آمده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین همواره غرب را ترغیب کرده بود که اگر قاطعانه از اوکراین در برابر تهاجم روسیه حمایت می‌کنند، پس سیستم‌ها و تسلیحات پیشرفتۀ نظامی را در اختیار نظامیان اوکراینی قرار دهند و نیز تحریم‌های شدیدتر و فلج کننده را بر منابع درآمد روسیه وضع کنند.

XS
SM
MD
LG