سازمان ملل در مورد بلندی‌های جولان تشکیل جلسه می‌دهد

اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد از تصمیم ترمپ انتقاد کرده اند

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تصمیم دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان، تشکیل جلسه بدهد.

این نشست، به روز چهارشنبه، به درخواست سوریه تشکیل می‌شود. دولت سوریه، با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصمیم رئیس جمهور ترمپ را "نقض فاحش" قطعنامه شورای امنیت توصیف کرده است.

آقای ترمپ روز دوشنبه در جریان بازدید بنجامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل از واشنگتن، به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان را رسما اعلام کرد.

اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شمول فرانسه، بریتانیا، آلمان، بلجیم و پولند، روز سه شنبه اعلام کردند که حاکمیت اسراییل را بر این منطقه که در جون سال ۱۹۶۷ اشغال شد، به رسمیت نمی‌شناسند.

این کشورها، هم‌چنین نسبت به پیامدهای تصمیم رئیس جمهور ترمپ ابراز نگرانی کردند.

افزون بر ایران و روسیه، شماری از کشورهای عربی روز گذشته نسبت به تصمیم رئیس جمهور ترمپ اعتراض کرده و آن را مانعی بر سر تامین صلح در منطقه خواندند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۴ نیروهای حافظ صلح خود را برای نظارت بر آتش‌بس میان سوریه و اسراییل به بلندی‌های جولان فرستاد و هم‌اکنون، بیش از ۸۸۰ نفر از نیروهای سازمان ملل متحد در این منطقه مستقر هستند.