حضور نظامی امریکا در 'ساحات نفتی' سوریه بیشتر می‌شود

نیروهای امریکایی در سوریه (عکس از آرشیف)

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که حضور نظامی خود را در نزدیک ساحات نفتی سوریه بیشتر می‌کند تا از احتمال دسترسی گروه داعش به ساحات نفتی جلوگیری شود.

این تازه‌ترین تحول در زمینۀ چگونگی حضور نظامی امریکا در سوریه است که اخیرا سر و صداهای زیادی را در میان سیاستمداران امریکایی، به ویژه اعضای دموکرات مجلس نمایندگان برانگیخته است.

مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا روز جمعه (۲۵ اکتوبر – ۳ عقرب) در یک کنفرانس خبری گفت: "ما برای تقویت حضور خود در دیر الزور دست به کار می‌شویم، تا اطمینان حاصل شود که از دسترسی داعش به ساحات نفتی جلوگیری کرده ایم."

آقای اسپر نگفت که در حال حاضر چه تعداد نیروی امریکایی در این محل حضور دارد و یا اینکه برنامۀ تقویت نظامی امریکا در سوریه شامل چه تعداد نیروی اضافی خواهد شد.

وزیر دفاع امریکا هم‌چنین روز جمعه با همتای ترکی خود در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل دیدار کرد.

آقای اسپر پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که وزیر دفاع ترکیه از بازداشت دوبارۀ حدود ۱۰۰ نفر از جنگجویان داعش به او اطلاع داده که پس از حملۀ ترکیه به سوریه از زندان فرار کرده بودند.

همزمان با این، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که حدود ۳۰۰ سرباز جدید روسی وارد سوریه شده اند. حضور این نظامیان در سوریه براساس توافقی میان ترکیه و روسیه انجام می‌شود که به قطع عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه منجر شد.