اسحاقزی در شورای امنیت: طالبان به تعهدات شان عمل نمی‌کنند

غلام محمد اسحاقزی، نمایندۀ دایمی افغانستان در ملل متحد در نشست اضطراری شورای امنیت ملل متحد گفت که طالبان به تعهداتی که در دوحه و سایر نشست‌های بین المللی داده بودند عمل نمی‌کنند.

آقای اسحاقزی در این نشست که روز دوشنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) برگزار شده بود، گفت که طالبان در قندهار و سایر ولایات افغانستان دست به کشتار نظامیان و غیر نظامیان زده اند و به این گروه باید اجازه داده نشود که عین عمل را در کابل تکرار کنند.

او از قول شماری از باشندگان کابل گفت که طالبان در برخی ساحات این شهر تلاشی خانه به خانه، ثبت نام افراد را آغاز کرده اند و در پی یافتن افرادی اند که مورد هدف شان است. او علاوه کرد که گزارش‌هایی از کشتار هدفمند و غارت در کابل به نشر رسیده است.

نمایندۀ افغانستان در ملل متحد گفت که هنوز هم فرصت جلوگیری از داخل شدن افغانستان به یک جنگ داخلی موجود است و شورای امنیت و منشی عمومی ملل متحد باید خواهان توقف فوری خشونت‌ها در افغانستان و احترام به قانون بین المللی بشری شود.

او علاوه کرد که شورای امنیت ملل متحد باید از طالبان بخواهد که بر عفو عمومی که اعلام کرده اند، عمل کنند، کشتار هدفمند و حملات انتقامجویانه را توقف دهند و دست به تخریب هیچ گونه تاسیسات خدماتی عامه، به شمول کار‌های هنری موجود در موزیم‌ها و رسانه‌ها نزنند.

آقای اسحاقزی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار ایجاد فوری یک دهلیز بشردوستانه شد تا به گفتۀ وی کسانیکه با تهدید حملات انتقامجویانۀ طالبان مواجه اند از کشور بیرون شوند. او همچنان از سازمان ملل متحد خواست تا از همسایه‌های افغانستان بخواهد که مرز‌های شان را به روی افغان‌هایی که می‌خواهند از کشور بیرون شوند،‌ باز کنند.

نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنان گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید خواهان ایجاد یک حکومت همه شمول انتقالی در افغانستان شود.

سایر کشورها، به شمول استونیا، ناروی، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، ایرلند و مکیسکو در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان توقف خشونت‌ها و حفظ حقوق بشری تمامی افغان‌ها شده و تعهد شان را برای کمک با افغان‌ها یک بار دیگر تصریح کردند.

رییس شورای امنیت ملل متحد گفت که اعضای این شورا به بحث‌های شان در مورد افغانستان ادامه خواهند داد.