فعالان افغان: در مذاکرات احتمالی امریکا-طالبان بر حقوق زنان تمرکز شود

در حالی که احتمال دارد ایالات متحده و طالبان دوباره مذاکرات شان را در دوحه، پایتخت قطر از سر گیرند، فعالان حقوق زن در افغانستان از دو طرف مذاکرات می‌خواهند که در مورد حقوق زنان در این مذاکرات تمرکز شود.

رفاه فاطمی، بانوی فعال اجتماعی به صدای امریکا گفت که با تسلط حکومت طالبان بر افغانستان، زنان این کشور عملاً از ساختار نظام و اجتماع حذف شده و آزادی کار، تحصیل و حتا اندیشه را از دست داده اند.

خانم فاطمی خطاب به طرف‌های مذاکره کننده گفت: "باید اقدامات لازم صورت بگیرد...از جمله باز شدن مکاتب و دانشگاه‌ها [به روز زنان و دختران]، آزادی بیان و رفتن خانم‌ها به کار."

این بانوی افغان گفت که در سه ماه اخیر که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، همواره برای دفاع از حقوق زنان تظاهرات برپاشده است، اما به گفتۀ وی این دادخواهی همواره با پاسخ منفی و خشونت طالبان مواجه شده است.

کریمه رحیم‌یار، یکی دیگر از فعالان حقوق زن به صدای امریکا گفت که زنان افغان خواستار آن حقوقی اند که شریعت اسلام برای شان داده است. او از طالبان خواست تا به زنان اجازۀ کار را بدهند.

همچنان این زنان فعال تاکید دارند که به عنوان نیمی از پیکر جامعۀ نیمه جان افغانستان نباید زنان در مذاکرات دوحه به حاشیه رانده شوند و نباید با سرنوشت زنان و دختران افغان، دستاوردهای بیست سال پسین و آیندۀ شان معامله شود.

مریم مهری، فعال دیگر حقوق زنان با تاکید بر حق کار و آموزش زنان و دختران و بازگشایی وزارت امور زنان گفت که در مذاکرات احتمالی ایالات متحده و طالبان در قطر، رسیدگی به وضعیت زنان باید در اولویت قرار گیرد.

با گذشت حدود سه ماه از تسلط حکومت طالبان بر افغانستان، هنوز هم از وضعیت زنان افغان نه خودشان راضی اند و نه این حالت قابل قبول جامعۀ جهانی است.

با اینحال، هنوز هم زنان در پایتخت و شماری از ولایات افغانستان برای اعادۀ حقوق شان دادخواهی می‌کنند، به کار در رسانه ها – هرچند اندک – ادامه داده اند و نیز در موسسات تحصیلات عالی خصوصی درس می‌خوانند.

طالبان هم بارها اطمینان داده اند که در چوکات شریعت اسلام به زنان حقوق قایل خواهند شد؛ اما هنوز این وعدۀ شان آنچنانی که برای زنان افغان و جامعۀ جهانی قابل قبول باشد، عملی نشده است.

تا هنوز مشخص نیست که مذاکرات ایالات متحده و طالبان چه زمانی آغاز می‌شود، اما مقام‌های امریکایی، به شمول تامس وست، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان گفته است که واشنگتن برای دور جدید گفتگوها با طالبان در دوحه آمادگی می‌گیرد.