چین از توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان حمایت کرد

وزارت خارجۀ چین گفته است که باید روند مصالحه در افغانستان به رهبری افغان‌ها و متعلق به افغان‌ها باشد.

چین حمایت خود از توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان اعلام کرده و به خاطر "جلوگیری از خلای قدرت و برگشت تروریستان" خواستار خروج "منظم و مسوولانۀ" نیروهای خارجی از افغانستان شده است.

چاو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز دو شنبه دوم مارچ (۱۲حوت) اظهار داشت که با وجود امتناع طالبان از گفتگوی مستقیم با دولت منتخب افغانستان، روند مصالحه باید "به رهبری افغان‌ها و متعلق به افغان‌ها" باشد.

چین تمایل به ثبات و نگرانی از افراط‌گرایی در افغانستان دارد، اما خرسندی بیشتر چین اینست که رقیب اصلی خود یعنی ایالات متحده را در حال ترک منطقه می‌بیند.

آقای چاو گفت:" ما از توافق بین ایالات متحده و طالبان استقبال می کنیم و معتقدیم که این موضوع برای حل سیاسی نهایی مساله افغانستان از اهمیت مثبت برخوردار است".

این مقام چینی در ادامه افزود: "چین معتقد است که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان باید به شکلی منظم و مسوول از آن کشور خارج شوند و این امر باعث می شود که ثبات در اوضاع افغانستان تامین شود ، از خلای امنیتی جلوگیری شود و فرصتی برای تقویت سازمان‌های تروریستی باقی نماند."

سخنگوی وزارت خارجه همچنان با اشاره به روابط دوستانۀ شان با تمام حکومت های افغانستان بعد از سرنگونی طالبان گفت که چین مایل است به عنوان حامی، مییانجی و تسهیل کنندۀ روند صلح در افغانستان باقی بماند.

ایالات متحده امریکا روز شنبه ۲۹ فبروری توافقنامه‌ای را با طالبان امضا کرد که به گفتۀ مقام‌های امریکایی زمینه ساز مذاکرات بین الافغانی و خروج نظامیان خارجی از افغانستان شده می‌تواند.