لینک های دسترسی

Breaking News

ستولتنبرگ: آیندۀ افغانستان بستگی به مذاکرات بین‌الافغانی دارد


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو ابراز امیدواری کرده است که هیات مذاکره‌کنندۀ افغانستان از اقشار مختلف جامعۀ آن کشور نمایندگی کند.

آقای ستولتنبرگ در جریان سفرش به کابل و دیدار با خبرنگاران افغان گفت که چگونگی تصمیم‌گیری در مورد آیندۀ افغانستان مربوط به مذاکرات بین‎الافغانی است.

او گفت: "صلح در افغانستان فقط در نتیجۀ مذاکرات به رهبری و مالکیت افغان‌ها حاصل می‌شود".

براساس توافقنامه صلح امریکا با طالبان تا ۱۰ روز دیگر مذاکرات بین‌الافغانی میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد.

این مقام ارشد ناتو گفت که اگر در آینده و پس از تامین صلح درخواستی از سوی افغانستان برای ادامه حضور ناتو صورت گیرد، در مورد آن با حکومت افغانستان بحث خواهند کرد.

از سوی دیگر آقای ستولتنبرگ گفت که آنان متعهد به حمایت مالی و تخینکی به نظامیان افغان تا سال ۲۰۲۴ میلادی اند و پس از آن نیز مطابق به شرایط در مورد ادامۀ کمک‌های شان تصمیم خواهند گرفت.

آقای ستولتنبرگ افزود: "ما افغانستان را ترک نمی‌کنیم تا مطمین نشویم که افغانستان مکانی برای گروه‌های تروریستی نمی‌شود. آن گونه که ایالات متحده و ناتو واضح ساخته هرگونه کاهش حضور ما وابسته به شرایط است".

به گفته این مقام ارشد ناتو اگر طالبان به تعهدات شان عمل نکنند و پیشرفتی در این زمینه صورت نگیرد، نیروهای آنان در افغانستان باقی خواهند ماند.

او همچنان گفت: "ما متعهد استیم به حضور در افغانستان، تا زمانی که نیاز باشد، پیام ما اینست".

او در مورد فعالیت داعش و القاعده گفت زمانی که جنگ با طالبان خاتمه یابد "مطمیناً تلاش‌ها برای جنگ با داعش" بیشتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG