لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: رهایی زندانیان طالب از صلاحیت امریکا نیست


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که رهایی زندانیان طالب از صلاحیت‌های ایالات متحدۀ امریکا نه، بلکه در این مورد حکومت افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

آقای غنی روز یک شنبه (اول مارچ - ۱۱ حوت) در یک نشست خبری گفت که رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان نباید پیش شرط برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باشد.

در توافقنامه صلح امریکا با طالبان آمده است که باید طالبان به تاریخ دهم مارچ (۲۰ حوت) مذاکرات بین الافغانی را با "طرف‌های افغان" آغاز کنند و با آغاز این مذاکرات ۵۰۰۰ زندانی طالبان و ۱۰۰۰ زندانی طرف دیگر (حکومت افغانستان) رها شوند و در جریان سه ماه تمام زندانیان دو طرف از بند رها شوند.

آقای غنی افزود: "ما با امریکا روی رهایی زندانیان موافقه نداریم. وضاحت کامل وجود دارد و باز برای تان تکرار می‌کنم این صلاحیت جمهوری اسلامی افغانستان است، تنها و تنها این موضوع در چهارچوب مذاکره همه جانبه مورد بحث قرار گرفته می‌تواند".

رییس جمهور افغانستان گفت که هیچ نوع تعهد برای رهایی زندانیان طالب وجود ندارد و وی بارها این موضوع را با زلمی خلیلزاد و دیگر مقامات امریکایی شریک ساخته است.

آقای غنی تاکید کرد که موضوع رهایی زندانیان طالب می‌تواند شامل اجندای مذاکرات بین‌الافغانی شود؛ اما پیش شرطی برای آغاز این مذاکرات شده نمی‌تواند.

شیر محمد عباس ستانکزی، یکی از نمایندگان طالبان در قطر پس از امضای توافقنامه صلح به شبکه خبری طلوع‌ گفته است تا زمانی که رهایی زندانیان میان دو طرف صورت نگیرد، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نخواهد شد.​

صلاحیت‌های هیات مذاکره‌کننده

رییس جمهور غنی در این نشست خبری همچنان گفت که هیات مذاکره‌کننده افغانستان از "جمهوری اسلامی و قانون اساسی" آن کشور نمایندگی خواهد کرد و صلاحیت‌های این هیات از سوی حکومت تعیین خواهد شد.

آقای غنی گفت: "صلاحیت هیات از این خاطر محدود است که تصمیم گیرندۀ آخر مطابق قانون اساسی، یا پارلمان افغانستان است یا لویه جرگه افغانستان است و یا رای سنجی عام است."

آقای غنی برای افغانها اطمینان داد که گفتگوهای صلح در هماهنگی مشترک با اقشار مختلف مردم در افغانستان به پیش خواهد رفت.

این در حالی است که ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که امیدوار است هیات گفتگوکنندۀ حکومت افغانستان جامع و فراگیر باشد.

XS
SM
MD
LG