مذاکرات سری هند و پاکستان پیرامون کشمیر

افسران ارشد استخباراتی هند و پاکستان در ماه جنوری سال جاری در یک تلاش جدید برای کاهش تنش‌های نظامی در منطقه مورد مناقشه کشمیر، در دوبی گفتگوهای سری انجام داده اند.

مقامات آگاه از این گفتگوها گفته اند که مقام‌های ادارهٔ جاسوسی خارجی هند و ادارهٔ استخبارات پاکستان برای شرکت در جلسه‌ای که توسط دولت امارات متحدهٔ عرب تسهیل شده بود، به دوبی سفر کردند.

وزارت خارجه هند و اداره استخبارات پاکستان در مورد اظهار نظر نکرده اند، اما عایشه صدیقه، تحلیلگر ارشد دفاعی پاکستان گفت او معتقد است که مقامات استخباراتی هند و پاکستان در چند ماه گذشته بارها در یک کشور سومی باهم دیدار کرده اند.

خانم صدیقه افزود: "من فکر می کنم جلساتی در تایلند، دوبی و لندن بین بلندرتبه‌ترین افراد ( هند و پاکستان) برگزار شده است."

روابط بین هند و پاکستان پس از بم گذاری انتحاری کاروان نظامی هند در کشمیر در سال ۲۰۱۹ که تندروان مستقر در پاکستان به‌حیث عاملین آن ردیابی شدند، همواره پرتنش بوده است.

سپس در همان سال نرندرا مودی، صدراعظم هند حق نیمه خودمختاری وامتیازات ویژه‌ای را که برای کشمیر قایل شده بود، لغو کرد. این اقدام هند واکنش شدید مقام‌های پاکستانی را در پی داشت و باعث کاهش روابط دپلوماتیک و تعلیق تجارت دوجانبه شد.

اما دو دولت اخیراً راه‌های دیگر دپلوماسی را به هدف دستیابی به یک نقشه راهی برای عادی سازی روابط باز کرده اند.

هند و پاکستان هر دو بخشهایی از کشمیر را کنترول می‌کنند، اما هر دو ادعا مالکیت کامل آنرا دارند؛ ادعای که بیشتر سبب درگیری‌ها بین این دو کشور شده است.

پس از جلسه ماه جنوری، نظامیان هردو کشور به تاریخ ۲۵ فبروری ۲۰۲۱ با نشر بیانیهٔ مشترک و نادر در امتداد مرزهای مورد مناقشهٔ کشمیر اعلام آتش بس کردند؛ جاییکه هر دو کشور صد هابار در ماه‌های اخیر بر روی یکدیگر آتش گشوده بودند.

در همین حال ماه گذشته قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان از هر دو کشور خواست تا "گذشته را دفن کنند" و به سوی همکاری با همدیگر گام بردارند.